منوی اصلی

افتتاح مجلس خبرگان رهبری‏

تاریخ انتشار: 1400/01/12    
افتتاح مجلس خبرگان رهبری‏
پس از برگزارى انتخابات مجلس خبرگان، نخستین جلسه در هر دوره، با حضور حدّاقل دو سوم نمایندگان، رسمیّت می ‏یابد. برگزارى نخستین جلسه هر دوره، با هم‏آهنگى دبیرخانه مجلس خبرگان، بر عهده شوراى نگهبان است. جلسه افتتاحیّه، با استقرار هیئت‏ رئیسه سِنّى در جایگاه و استماع سرود جمهورى اسلامى و قرائت قرآن، شروع می ‏شود. بعد از انجام مراسم تحلیف، هیئت ‏رئیسه دائم مجلس خبرگان براى مدّت دو سال انتخاب می ‏شوند. بدین ترتیب، در طىِّ هشت سال نمایندگى اعضاى خبرگان - که بیشترین مدّت نمایندگى در ایران است - چهار بار انتخابات هیئت‏ رئیسه دائم، تجدید می ‏گردد.
مطابق آیین ‏نامه داخلى، مجلس خبرگان رهبری، داراى دو نوع اجلاسیّه است:

1. اجلاسیّه رسمى عادى که سالى دو بار، حداقل به مدّت دو روز تشکیل می ‏شود؛
2. اجلاسیّه فوق‏ العاده که در دو صورت، تشکیل می ‏شود: در مواردى که هیئت ‏رئیسه، ضرورى بداند و در صورتى که حدّاقل یک سوم از نمایندگان برگزارى آن را درخواست کنند.

جلسات مجلس خبرگان با حضور دو سوم خبرگان رسمیّت دارد و مصوَّبات این مجلس با موافقت نصف به اضافه یک حاضران، معتبر است، مگر در موارد خاصّى که در آیین ‏نامه پیش‏ بینى شده است.
اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323