منوی اصلی

بیانیه پایانی نهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری «دوره پنجم»

تاریخ انتشار: 1402/02/28    

بسم الله الرحمن الرحیم

مجلس خبرگان رهبرى در پایان نهمین اجلاسیه خود، ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد فرخنده شعبانیه و توصیه به بهره‏مندى معنوى از ایام پرخیر و برکت شعبان المعظم و رمضان المبارک، بر نکات زیر تأکید مى‏نماید:

1 ـ با توجه به اینکه دشمنان انقلاب اسلامى، جنگ شناختى و ترکیبى همه جانبه‏اى به منظور، وارونه جلوه دادن حقایق و یأس آفرینى در دستور کار خود قرار داده‏اند، تبیین آرمانها و اهداف انقلاب اسلامى بیش از گذشته ضرورت دارد. لذا جهاد تبیین، موضوعى بسیار مهم و اولویتى حیاتى است و همه کسانى که دل در گرو انقلاب اسلامى دارند به ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه و رسانه ملى و اصحاب رسانه باید با استفاده از همه ابزارهاى موجود در حد توان به حمایت همه جانبه از تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب «مد ظله العالى» در تبیین صحیح دستآوردهایى که در راستاى مقابله با این حربه دشمنان از سوى معظم له صادر شده است، اهتمام ورزند.

2 ـ ضمن تشکر از تلاش‏هاى گسترده دولت خدمتگزار، خبرگان ملت انتظار دارند با توجه به اینکه فرصت خدمت، محدود است به صورت شبانه روزى و با روحیه مردمى‏اى که بحمدلله دارند؛ با عقلانیت و غیرت دینى در جهت تحول در عرصه‏هاى مدیریتى کشور اهتمام ورزد و بر پایه بیانیه گام دوم انقلاب و بسط عدالت اجتماعى و رفع تبعیض بر اولویت‏هاى اقتصادى، معیشتى و حمایت ویژه از اقشار آسیب دیده در جامعه تمرکز نماید.

3 ـ بى تردید تحقق وعده‏هاى دولت که با تکیه بر اصل اساسى «ما مى‏توانیم» مطرح شده است در گرو «به کارگیرى همه نیروهاى متخصص و معتقد به مبانى انقلاب»، «شناسایى ظرفیت‏ها»، «استفاده از اصل برنامه‏ریزى بر اساس اولویت‏ها» و «تعامل سازنده و مبتنى بر اصل عزت، حکمت و اقتدار بر اساس مصالح ملى و اسلامى با کشورها به ویژه همسایگان و کشورهاى منطقه» است. ازاین‏رو، باید با استفاده از اصل برنامه‏ریزى بر اساس اولویت‏ها و مقابله با تهدیدها و بهره‏مندى از همه ظرفیت‏ها، فرصت‏هاى تازه‏اى براى نقش آفرینى صاحبان اندیشه و ابتکار فراهم آورد و با تأمین امنیت اقتصادى، زمینه بهره‏ورى سالم از ثروت و سرمایه‏هاى کشور را هموار نمود.

4 ـ مبارزه جدّى با ابتذال فرهنگى به خصوص رفع آسیب‏ها و ساماندهى فضاى مجازى و مدیریت آن با لحاظ همه جوانب، یکى از دغدغه‏هاى جدّى دلسوزان نظام و مردم متدین جامعه است. لذا با اذعان به ضرورت استفاده از فنآورى‏هاى نوین به ویژه فضاى سایبر در عصر حاضر از سران محترم قوا و نهادهاى فرهنگى کشور مى‏خواهیم با تکیه بر مبانى دینى و اتخاذ سیاست‏هاى صحیح و نظارت بر حسن اجراى امور، ضمن تعمیق گفتمان دینى و معرفت اسلامى از بروز مفاسد فرهنگى و معضلات اجتماعى آسیب زا بکاهند و تمام توان کشور را به کار گرفته تا علاوه بر وضع قوانین، فرهنگ سازى مناسب و حمایت زیرساختى از پیام رسانهاى بومى و ایرانى، شرایط براى تحقق ارزشهاى دینى و آرمانهاى انقلاب اسلامى بیش از پیش، فراهم گردد.

5 ـ ضمن تشکر از تلاش‏هاى دلسوزانه تیم مذاکره کننده هسته‏اى، تأکید مى‏شود که راهبرد اصلى جمهورى اسلامى در مذاکرات هسته‏اى باید در راستاى کاهش آلام مردم و تلاش براى لغو کلیه تحریم‏ها با تضمین معتبر و در نهایت بى‏اثر کردن ابزار تحریم باشد. لذا امید است ضمن هوشیارى و رصد توطئه‏هاى دشمنان، کار با تدبیر، سرعت، قاطعیت و هماهنگ با عزت و مصلحت نظام اسلامى و حفظ دستآوردهاى دانشمندان به خصوص شهداى هسته‏اى پیش رود.

6 ـ با تأکید بر لزوم استمرار مقاومت در کشورهاى اسلامى و ایستادگى در مقابل آمریکا، اسرائیل و داعش و گرامیداشت شهادت حاج قاسم سلیمانى؛ سردار مقاومت، خروج مفتضحانه نیروهاى نظامى خارجى به ویژه نیروهاى آمریکا از افغانستان پس از 20سال اشغالگرى و ایجاد ناامنى براى مردم مظلوم این کشور اسلامى، نشانه شکست سیاست‏هاى تجاوزگرانه آمریکا در منطقه است. موضع نظام جمهورى اسلامى ایران در قبال مسائل کشورهاى همسایه به ویژه افغانستان، روشن و در راستاى حمایت از مردم مظلوم و مسلمان این کشور خواهد بود. امید است با تشکیل دولت فراگیر مردمى و حفظ حقوق کلیه اقوام و مذاهب، شاهد افغانستانى آباد و پیشرفته باشیم.

7 ـ از دولت محترم مى‏خواهیم با میدان‏دارى سیاسى و اجتماعى و بکارگیرى همه ظرفیت‏هاى انقلابى در عرصه‏هاى گوناگون، براى ساخت جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح و تواصى به حق و صبر و تحکیم بنیان خانواده و رشد جمعیت و فرزندآورى و اجراى کامل سند تحوّل آموزش و پرورش و مهارت آموزى اقدام نماید.

8 ـ جمهورى اسلامى ایران، همواره با جنگ، تخریب و کشتار انسانهاى بى‏گناه مخالف بوده است. لذا در بحران امروز اوکراین نیز جنگ را راه حل صحیح نمى‏داند و اقدامات تحریک‏آمیز غرب در گسترش ناتو به شرق اروپا را نیز نقض حاکمیت ملى کشورهاى این منطقه ارزیابى مى‏کند. در این میان، دو نکته حائز اهمیت است: نخست، اعتماد بى جاى دولتمردان اوکراینى به غرب و خلع سلاح خودخواسته به بهانه تضمین‏هاى پوچ آمریکا یک درس عبرت براى سایر کشورها شد. دوم، رفتار تبعیض آمیز سازمان ملل و مجامع مدعى حقوق بشر در مواجهه پرهیاهو با جنگ اوکراین و سکوت مرگبار، بى‏تفاوتى و حتى همراهى با کشورهاى مستکبر در راه اندازى جنگ و کشتار علیه مردم بى دفاع غرب آسیا به ویژه مردم مظلوم یمن و فلسطین اشغالى، سیاست‏هاى دوگانه غرب در نگاه به بحرانها را نشان داد.

9 ـ فاجعه دردناک عملیات تروریستى که جمعه گذشته در مسجد شیعیان پیشاور پاکستان رخ داد و به شهادت و مصدوم شدن جمعى از نمازگزاران مظلوم این مسجد منجر گردید بار دیگر قلب مسلمانان و آزادگان جهان را به درد آورد و خوى وحشى‏گرى وهابیت تکفیرى و داعش را نشان داد. ضمن اعلام همدردى با برادران و خواهران ایمانى و نیز مصدومان و بازماندگان داغدار شهداى این عملیات تروریستى و محکوم نمودن این جنایت هولناک از دولت پاکستان مى‏خواهیم ضمن مبارزه با تروریسم، در تأمین امنیت شهروندان شیعه این کشور و به خصوص مراکز دینى و عبادى بیش از پیش بکوشد و با بررسى ابعاد این اقدام وحشیانه، عوامل آن را تحت پیگرد و مجازات قرار دهد.

10 ـ در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو، امید است دولت و دستگاه قضایى با تشدید کنترل‏ها و برخورد با حریم شکنان ماه رمضان و نظارت بر نحوه توزیع کالاهاى اساسى به ویژه مواد غذایى، با اخلالگران بازار شب عید برخورد جدى نمایند. همچنین از مردم مؤمن ایران اسلامى به ویژه خیّرین گرامى که همواره درصدد گسترش مواسات و کمک‏هاى مؤمنانه بوده‏اند؛ انتظار مى‏رود در این ایام نیز همچون همیشه، دوشادوش نهادهاى حمایتى، یارى‏گر فقرا و مستمندان جامعه باشند.

11 ـ ضمن تقدیر و تشکر از دولت و کادر درمان در مقابله با بیمارى کرونا و انجام واکسیناسیون گسترده شهروندان، از مردم شریف مى‏خواهیم با رعایت دستورالعمل‏هاى بهداشتى، نسبت به تعظیم شعائر مذهبى به ویژه میلاد مسعود حضرت ولى‏عصر(عج) و برنامه‏هاى معنوى ماه مبارک رمضان بیش از پیش اهتمام ورزند.

در پایان، ضمن دعا براى تعجیل در ظهور امام زمان(عج) و سربلندى نظام مقدس جمهورى اسلامى، از خداوند متعال، علوّ درجات را براى روح ملکوتى حضرت امام خمینى «قدس‏سره»، شهداى انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى، مدافعان حرم و شهداى مقاومت و عرصه سلامت، مسئلت داریم و طول عمر با عزت و سلامتى را براى حضرت آیة الله العظمى خامنه‏اى «مد ظله العالى» خواستاریم.

                                        مجلس خبرگان رهبرى

                                            1400/12/18

اشتراک گذاری:
نظرات
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323