منوی اصلی

واعظ موسوی، سید محمد

اعضای چهارمین دوره

سیدمحمد واعظ موسوی فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد واعظ موسوی، خرداد ماه ۱۳۴۳ در خانواده ای متدین و مذهبی و از سلسلة جلیلة روحانیت در روستای قره تپه از بخش تسوج در منطقه شبستر به دنیا آمد. ایشان در محیط خانواده و تحت تربیت پدر دلسوز و فرزانه اش با اسلام و قرآن و درس محبت به اهل بیت پیامبراکرم (علیهم السلام) آشنا شد.

 

 

تحصیلات کلاسیک 

سیدمحمد واعظ موسوی دوران طفولیت و نوجوانی را در روستای محل تولدش گذراند و در طول این مدت بین دوستان و اهل محل به عنوان فردی مذهبی و دانش آموزی جدی و ساعی شناخته می شد. ایشان با وجود مشکلات و محدودیت های منطقه، تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رساند، و موفق به کسب دیپلم تجربی گردید.پس از آن به تحصیل در دانشگاه تبریز پرداخت ولی به جهت اشتیاق زائدالوصفش به معارف دین و علوم حوزوی، زادگاه خود را ترک نموده و برای فراگیری معارف و علوم اهل بیت علیهم السلام راهی قم شد.

تحصیلات حوزوی 

استاد واعظ موسوی تحصیلات حوزوی خود را در سال ۱۳۶۵ در مدرسة علمیة عترت آل محمد(ص) آغاز کرد و با تلاش چشم گیر خود، دورة ده سالة سطح را در مدت چهار سال به پایان رساند. مهم ترین اساتید ایشان در این دوره حضرات آیات آدینه وند، مدرس، فشارکی، وجدانی فخر، اعتمادی، پایانی و ستوده بودند. ایشان در سال ۱۳۶۹ دروس خارج فقه و اصول را آغاز نمود و از محضر اساتید بزرگوار حوزه بهره گرفت. عمدة مباحث فقهی را نزد مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(ره) ومباحث اصولی را در خدمت آیت الله العظمی وحیدخراسانی فراگرفت؛ و از محضر حضرات آیات عظام بهجت(ره)، فاضل لنکرانی(ره)، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی مستفیض شده و در مباحث فلسفی و اسفار از محضر حضرت آیت الله انصاری شیرازی استفاده نمود. ایشان آثاری علمی در زمینه های مختلف به رشتةتحریر درآورده است، که از جملة آنها می توان از کتابِ “الفوائدالادبیه فی شرح الصمدیه” نام برد که یک دوره فشرده و کامل ادبیات عرب بوده و مورد استفاده اساتید و دانش پژوهان حوزه و دانشگاه قرار گرفته است.

تدریس

استاد واعظ موسوی از سال دومِ طلبگی به عنوان مدرس در مدرسة محل تحصیل خود اشتغال داشت، و با توفیق الهی در تدریس و تحصیل و خدمت به طلاب حوزه های علمیة مختلف از جمله مدرسة عترت آل محمد(ص) مدرسة معصومیة(س) قم و مدرسة امام-خمینی(ره) شهرستانِ گرگان به موفقیت های چشمگیر نائل آمد. ایشان از سال ۱۳۶۶ به عنوان مدرس سطوح مختلف در حوزةعلمیه شناخته شده و در بین طلاب و فضلا از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.استاد واعظ موسوی سال های متمادی در مقطع سطوح عالی حوزةعلمیه در مدارس امام خمینی(ره)، فیضیه، دارالشفاء، و آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) به تدریس اصول (رسائل و کفایه) و فقه (مکاسب) اشتغال داشته اند. ایشان از سال ۱۳۹۰ که به تدریس درس خارج مشغول شده، مورد استقبال طلاب جوان قرار گرفته اند؛ روزانه نزدیک به هزار نفر از طلاب و فضلای حوزةعلمیه در کلاس های مختلف درسِ ایشان حاضر می شوند. شاگردانِ بی شماری که ایشان در طول سالیان متمادی تربیت نموده اند، هم اکنون به تدریس و پژوهش در بخش های مختلف علوم دینی، امور اجرایی و تبلیغ در مناطق مختلف کشور اشتغال دارند.

حضور در جبهه و فعالیتهای تبلیغی

استاد واعظ موسوی در دوران جوانی و اوائل دوران طلبگی که مصادف با ایام جنگ تحمیلی استکبار علیه نظام اسلامی ایران بود، بارها به عنوان بسیجی به مناطق جنگی اعزام شده و در واحدهای مختلف از مانند واحد زرهی، توپخانه، تعاون و بهداری، همگام با سایر رزمندگان جان برکف به دفاع از میهن اسلامی پرداختند. ایشان در موقعیت های مقتضی جهت تبلیغ دین و مکتب اهل بیت و ترویج آرمان های انقلاب، در مناطق مختلف کشور حضور یافته اند.

حضور در مجلس خبرگان رهبری

استاد واعظ موسوی در آذرماه سال ۱۳۸۵ از سوی مردم شهیدپرور و ولایتمدار استان آذربایجان شرقی به عنوان نمایندة دورة چهارم مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده، و با آغاز به کار این دوره از مجلس بطور فعال در جلسات شرکت نموده اند. ایشان در کمیسیون های “سیاسی-اجتماعی” و “حراست و پاسداری از ولایت فقیه” عضویت دارند؛ و چندین بار در اجلاسیه های عمومی مجلس خبرگان تحت عناوین مختلفی همچون “ولایت فقیه”، “مسائل فرهنگی جامعه”، “کنترل جمعیت”، “زلزلةآذربایجان” و… به ایراد سخن و ارائه نظر پرداخته اند.

فعالیت های اجتماعی

استاد واعظ موسوی علاوه بر فعالیت های حوزوی همانند تدریس و ایفای نقش در امور اجرائی و تصمیم گیری های کلان حوزوی، در مجموعه های خودجوش حوزه همانند “نشستِ دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج” ، “مجمع عالی تفسیر” و “مجمع عالی اساتید علم اصول” حضور داشته، و در مناطق مختلف آذربایجان حضور پیدا کرده اند. ایشان در طی این مدت با آحاد مردم در ارتباط بوده و جهت حل مشکلاتشان تشریک مساعی دارند.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323