![]() ![]()
معيني تعلق ندارد و با هيچ مليتي منافات ندارد براي آنكه اين حقايق بي رنگ
است و
رنگ و بوي قوم و ملت مخصوصي را ندارد. به اين دليل دانشمندان و فيلسوفان و پيامبران به همه جهانيان تعلق دارند. خورشيد از ملت خاصي نيست و هيچ ملتي نسبت به آن احساس بيگانگي
نمي كند
علامه طباطبايي تحت عنوان "ثغر المملكة
الاسلامية هو الاعتقاد دون الحدود الطبيعية او زيرا خورشيد به همه عالم يك نسبت دارد. اگر بعضي ازسرزمينها كمتر از نور خورشيد استفاده كنند مربوط به وضع خودشان است نه خورشيد."> [20] الاصطلاحية"> [21] ميگويد: "اسلام اصل انشعابات قومي و ملي را بدين صورت كه مؤثر در تكون و
پيدايش
اجتماع باشد ملغي ساخته است ... انشعابات و مليتهايي كه بر اساس "وطن" تشكيل مي گردند امت و مجموعه خود را به سوي وحدت و يگانگي حركت مي دهند و در نتيجه اين ملت از ملتهاي ديگر كه در وطنهاي ديگر قرار دارند روحاً و جسماً جدا مي گردد و با اين ترتيب، انسانيت از وحدت و تجمع دوري گزيده و مبتلا به تفرق و تشتّتي كه فطرت انسانيش از آن فرار مي نموده مي گردد. در اين صورت برخورد يك جامعه جديد با ديگر جوامع به گونه اي نظير برخورد انسان با ساير اشياء و موجودات طبيعت است كه آنان را به استخدام مي گيرد، استثمار ميكند و... . تجربه قرنهاي طولاني از آغاز خلقت، تا كنون به اين حقيقت گواهي ميدهد. به همين دليل است كه "اسلام" اين قبيل انشعابات و تميّزات را
ملغي ساخته و اجتماع
در تمام آيات قرآن كريم مرزبندي ها
مرزبندي عقيدتي است و خطابات قرآني به خوبي
انساني را بر اساس عقيده و نه نژاد و وطن و نظاير آن پايه ريزي نموده است. حتي ملاك در بهره برداريهاي جنسي (ازدواج) و ارث، اشتراك در عقيده و توحيد است نه در منزل و وطن."> [22] گوياي اين حقيقت است: يا ايها الذين آمنوا لا تتّخذوا اليهودَ و النّصاري اولياء ...
[23]
|
![]() ![]() 7- مدني، سيدجلال الدين. مباني و كليات علوم سياسي، تهران، اسلاميه، 1372. 8- مطهري، مرتضي. خدمات متقابل اسلام و ايران، قم، دفتر انتشارات اسلامي. 9- نصيري، محمد. حقوق بين الملل خصوصي. 10- فصلنامه حكومت اسلامي، شماره 12 مقاله امام خميني و روابط بين الملل از آقاي سيد محمد سادات. | |
پي نوشت ها:
[1] داريوش آشوري،
دانشنامه سياسي، ص307 - 306، تهران، مرواريد، 1373. [2] ر.ك: حقوق اساسي و نهادهاي سياسي، ج1، ص206 [3] استاد شهيد مرتضي مطهري، خدمات متقابل اسلام و ايران، ص58 - 56. [4] داريوش آشوري، دانشنامه سياسي، ص310. [5] مباني و كليات علوم سياسي، ص291، و نيز ر.ك: محمد نصيري، حقوق بين الملل خصوصي، 28 - 26. [6] دانشنامه سياسي، ص221. [7] "ا ِنّ هذ ِه ِاُمّتكم اُمّةً واحدة" (مؤمنون، آيه 52). [8] سوره نساء، آيه 174. [9] سوره بقره، آيه 21. [10] سوره آل عمران، آيه 138. [11] سوره ابراهيم، آيه52. [12] سوره جاثيه، آيه 20. [13] سوره ابراهيم، آيه1. [14] سوره اعراف، آيه 157. [15] سوره سبا، آيه 28. [16] سوره انبيا، آيه 107. [17] سوره انعام، آيه 90. [18] سوره قلم، آيه 52.
| امامت ر.ك: ولاء ها و ولايتها از استاد مطهري. [20] خدمات متقابل اسلام و ايران، جلد اول، ص61. [21] مرز كشور اسلامي، مرز عقيده است نه مرزهاي جغرافيايي يا اصطلاحي. [22] الميزان في تفسير القرآن، جلد 4، ص126 - 125. [23] سوره مائده، آيه 52. [24] سوره آل عمران، آيه 57. [25] سوره نساء، آيه 144. [26] سوره بقره، آيه 221. [27] اصل يازدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران. [28] قسمت ج از بند 6 اصل دوم. [29] اصل بيست و ششم و يكصدم. [30] بند يازده از اصل سوم. [31] اصل يكصد و هفتاد و ششم. [32] همان. [33] صحيفه نور، ج4، ص177. [34] سيدمحمد سادات، مقاله امام خميني و روابط بين الملل، فصلنامه حكومت اسلامي، ش12، ص109 - 108. [35] صحيفه نور، ج11، ص36. [36] قانون اساسي، اصل يكصد و پنجاه و دو. [37] همان، اصل يكصد و پنجاه و چهار. |