منوی اصلی

حیدری آل کثیری، محسن

اعضای پنجمین دورهکمیسیون سیاسى، اجتماعى و فرهنگیکمیسیون حراست از ولایت فقیهاعضای چهارمین دوره

این‏جانب بر حسب آن‏چه در شناسنامه‏ام آمده است و قرائنى که تا حدودى آن‏را تأیید مى‏کند در تاریخ چهارم مهرماه سال 1336هجرى شمسى، مصادف با اول ربیع الاول 1377 هجرى قمرى، در یکى از روستاهاى تابعه شوش دانیال(ع) از استان خوزستان، موسوم به آبادى خلف، که بعد از پیروزى انقلاب اسلامى به نام «حر ریاحى» تغییر نام یافت، متولد شدم. این روستا در سال 1384 به شهر تبدیل شده و به نام شهر حر، موسوم گشته است.

والد این‏جانب، مرحوم عبید فرزند على(علیوى)بود که در سن 103 سالگى در سال 1365 درگذشت. تیره خانوادگى ما به نام «بیت کریم» از عشیره «بیت صخر» وابسته به طایفه بزرگ «بنى طرف» معروف است. والده‏ام مرحومه حدهن، فرزند مرحوم ملا عبدستاوى بود.

محیط و محل رشدم در دوران کودکى، در همان روستاى محل تولد بود. وضعیت معیشتى خانواده‏ام در حد متوسط روستایى بود. معیشت ما، آن موقع که پدرم در حال کشاورزى بود، از راه زراعت و بعد از آن که دوران پیرى و سالخوردگى آن مرحوم رسید، عمدتاً از طریق دسترنج کارگرى اخوى بزرگم، مرحوم حاج حسن که در شرکت نیشکر هفت تپه شاغل بود، تأمین مى‏گردید.

از نظر دینى، خانواده ما از خانواده‏هاى معروف به تدین و وابسته به روحانیت بود. پدرم با این که سواد نداشت، ولى از استعداد و حافظه قوى برخوردار بود. بر اثر مجالست با روحانیون محل، بسیارى از سوره‏ها، دعاهاى مفصل، تاریخ زندگانى پیامبر و ائمه(ع) به ویژه مقتل سیدالشهداء(ع) و خیلى از مسائل مبتلا به شرعى را در حافظه خود داشت. ایشان اهل تهجد بود و بر شرکت در نماز جماعت مسجد در اوقات سه‏گانه، مواظبت مى‏نمود. جد مادرى بنده هم روحانى و اهل منبر و معروف به زهد و تقوى بود.

دوران تحصیل

تحصیلات این‏جانب از نظر علوم جدید از این قرار است: با این‏که بنده متولد 1336 بودم، ولى بنا به عللى از ده سالگى به دبستان رفتم (1346). دوره ابتدایى را در همان روستاى محل تولد و مقطع راهنمایى را در هفت‏تپه و دبیرستان را در اهواز گذراندم. در تمام دوازده سال تحصیل، شاگرد اول بودم. پس از پیروزى انقلاب در کنکور سراسرى شرکت نمودم و با کسب رتبه اول در استان خوزستان، در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در سال 1358 مشغول به تحصیل شدم. بعضى از ترم ها را نیز در زمان جنگ تحمیلى در دانشگاه شهید چمران اهواز گذراندم. در سال 1368 با کسب رتبه دوم کشورى، مقطع کارشناسى ارشد را در رشته الهیات و معارف اسلامى با گرایش علوم قرآنى و حدیث در دانشگاه تهران آغاز و در سال 1371 به پایان رساندم و مقطع دکترى را در رشته تخصصى تفسیر حوزه علمیه قم گذراندم.

از نظر علوم حوزوى، این‏جانب در سال 1350 طلبه شدم. تحصیلات مقدماتى و قدرى از سطح را در حوزه علمیه اهواز، ابتدا در مدرسه علمیه آیةالله کرمى و مدتى در دارالعلم آیةالله بهبهانى و نیز مدرسه مرحوم آیةالله مرعشى گذراندم.

بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در سال 1358، جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفتم. در آن‏جا سطوح عالى و خارج فقه و اصول را تا سال 1372 گذراندم. بعد از برگشت به اهواز چند سال در درس خارج فقه حوزه علمیه اهواز شرکت نمودم.

اساتید مبرز این‏جانب در مرحله مقدمات و سطح در اهواز عبارت بودند از: حضرات آیات، آقایان مرحوم شیخ محمد کرمى، مرحوم سید محمد حسن مرعشى، مرحوم سید اسماعیل مرعشى و در حوزه علمیه قم، حضرات آیات، آقایان: شیخ حسین راستى کاشانى، مرحوم شیخ محمد حسن قدیرى، سید حسن طاهرى خرم‏آبادى، شیخ غلامرضا صلواتى، مرحوم شیخ محمد تقى ستوده، مرحوم شیخ احمد پایانى، مرحوم شیخ محمدعلى مدرس افغانى و مرحوم وجدانى فخر. مدرسین خارج فقه و اصول در قم، حضرات آیات عظام: آقایان سبحانى، مرحوم فاضل لنکرانى، وحید خراسانى، مرحوم میرزا جواد تبریزى، مکارم شیرازى، سید محمود شاهرودى و در اهواز، آقاى موسوى جزایرى بودند.

در زمینه تفسیر، کلام، حکمت و اخلاق از محضر حضرات آیات، آقایان: شیخ عبدالله جوادى آملى، مکارم شیرازى، مرحوم شیخ محمدهادى معرفت، شیخ تقى مصباح یزدى، شیخ حسین مظاهرى، مرحوم شیخ على مشکینى، شیخ ابوالقاسم خزعلى، مرحوم طاهر شمس، سید على محقق داماد، مرحوم شیخ على احمدى میانجى، شیخ حسین شب زنده‏دار و نکونام استفاضه نمودم.

اساتید گرانقدر، حضرات آیات، آقایان: سبحانى، معرفت و موسوى جزایرى کتباً اجتهاد و قدرت این‏جانب را بر استنباط احکام شرعى، تأیید فرموده‏اند.

از دوستان و معاشران همدرس در مقدمات و سطوح، آقایان حجج اسلام مرحوم سید محمد موسوى، سید یونس هاشمى، شیخ سعید سوارى، حجت یارعلى و عبدالمطلب فریدى‏فر بودند.

از دوستان همدرس در خارج فقه و اصول و تفسیر نیز مى‏توان از حجج اسلام شیخ على اصغر تجرى، محمد فاکر میبدى، محمد احسانى فر، احمد قدسى و شهید بزرگوار محمد شهرابى نام برد.

از عوامل مؤثر بر شکل‏گیرى علمى و اخلاقى این‏جانب در دوران قبل از طلبگى، مسجد و روحانى روستا و کتابخانه آن‏جا به نام قائم آل محمد(عج) و در اهواز مدرسین حوزه علمیه اهواز و دانشمندانى که از قم در مجالس عمومى، مثل حسینیه اعظم، عباسیه و مکتب قرآن سخنرانى مى‏کردند، مثل حضرات آیات: شهید آیةالله مطهرى، شهید بهشتى، شهید باهنر، محمد آل اسحق، رضا گلسرخى، آیةالله خزعلى، محسن قرائتى، مهدى پیشوایى، سید جواد هشترودى و غیره بودند.

در قم، جو عمومى حوزه علمیه قم به ویژه جلسات درسى و معنوى حضرات آیات آقایان راستى، مظاهرى، مشکینى و مخصوصاً در بحث خارج آیةالله سبحانى که ارتباطات خاص علمى و تحقیقاتى با آن دانشمند فرزانه داشته و دارم، در این جهت، فوق‏العاده مؤثر بود. از عوامل مؤثر بر شکل‏گیرى شخصیت سیاسى و اجتماعى این‏جانب، در مرحله اول نهضت تاریخى امام خمینى؛، مى‏توان پیام هاى روح‏بخش و نوارهاى سخنرانى آن امام دوران‏ساز و شخصیت‏هاى برجسته انقلابى، مثل آیةالله موسوى جزایرى در اهواز و از بین دوستان، مرحوم سید محمد موسوى که شخصى انقلابى و از مؤسسین تشکیلات مسلحانه اسلامى (گروه موحدین) بود. شرکت در مجالس عمومى مذهبى در اهواز که قبل از این ذکر شد، علاوه بر تأثیر علمى و اخلاقى، تأثیر به‏سزایى از نظر شکل‏گیرى شخصیت سیاسى و اجتماعى بر این‏جانب داشت. در نهایت، دوران دفاع مقدس و حضور در سنگرهاى رزمندگان و نیز سفرهاى متعدد به بیت‏الله‏الحرام جهت انجام حج تمتع وعمره، زیارت عتبات، ارتباط با حزب الله لبنان و دوران خدمت در سنگر امامت جمعه موقت اهواز، تأثیرات شگرف و همه جانبه‏اى در این جهت داشته است.

تدریس

تدریس این‏جانب عمدتاً در حوزه‏هاى علمیه قم و اهواز مى‏باشد؛ در بعضى مقاطع زمانى نیز در برخى دانشگاه‏ها تدریس نموده‏ام که اهم آنها عبارتند از:

کتب ادبیات، مانند قطر الندى در نحو، در حوزه علمیه اهواز(مدرسه علامه شیخ محمد کرمى)در سال هاى 55 و 56 و کتاب جواهر البلاغه در سال 1368 در حوزه علمیه قم (مجمع الفکر الاسلامى)، کتاب جامع المقدمات (عوامل ملا محسن، الکبرى فى المنطق...) در حوزه علمیه اهواز، مدرسة الامام الخمینى؛ در سال 1362.

کتب فقهى و اصولى سطح، مانند شرح لمعه در حوزه علمیه اهواز(دارالعلم آیةالله بهبهانى) در سال‏هاى 1373 تا 1375 و اصول فقه مظفر در حوزه علمیه قم در سال 1368؛ تحریرالوسیله امام خمینى در سال‏هاى 68 و 69 در قم (مجمع الفکر الاسلامى) و همچنین در دانشکده اصول دین دزفول در سال 1376؛ زبدة الاحکام امام خمینى در سال 1360؛ در بخش عربى سپاه اهواز و کتاب تحریر الروضه در دانشگاه آزاد اسلامى اهواز - رشته حقوق (متون فقهى) در سال‏هاى 1380 و 1381.

کتب سطح عالى، مانند مکاسب شیخ انصارى در دارالعلم آیةالله بهبهانى اهواز از سال 1373 تا 1380 و نیز در سال 1386 و رسائل در مدرسه الامام الخمینى اهواز در سال هاى 1374 تا 1379 و کفایة الاصول در دارالعلم آیةالله بهبهانى اهواز در سال‏هاى 1377 تا 1385 و دوره دوم کفایه در سال 1387 و خیارات مکاسب در مدرسةالامام در سال 1387.

خارج فقه: مشاوره خارج فقه در مدرسه الامام اهواز از سال 1376 تا 1383؛ خارج فقه مقارن در دارالعلم آیةالله بهبهانى از سال 1384 تا 1386 و همچنین تدریس قواعد فقهى در دوره کارآموزى قضات دادگسترى خوزستان در سال 1383.

تفسیر قرآن و علوم قرآنى در دارالعلم آیةالله بهبهانى و همچنین در حوزه خواهران مکتب الزهراء اهواز از سال 1376 تا 1380؛ تفسیر قرآن در جلسات قرآن معلمان؛ تفسیر موضوعى براى عموم در برخى مساجد و حسینیه‏هاى اهواز و نیز در لشگر 7 ولى‏عصر(عج)؛ تدریس علوم قرآنى در دوره تربیت مبلغ مدرسه الامام الخمینى(ره)؛ تدریس صیانه القرآن عن التحریف در سطح 3 مدرسه علمیه الزهراء (س) در سال 1386 و 1387 و تدریس فقه اللغه در مرکز تخصصى تفسیر علوم قرآنى حوزه علمیه قم از سال 1374 تا 1378.

تفسیر نهج البلاغه در دارالعلم آیةالله بهبهانى؛ مدرسه علمیه سفیران هدایت اهواز؛ مکتب الزهراء و برخى مساجد و حسینیه‏هاى شهر اهواز از سال 1374 تا کنون.

کلام؛ پاسخ به شبهات عقیدتى در دارالعلم آیةالله بهبهانى از سال 1376 تا 1385؛ طرح عقاید خاص شیعه در مکتب الزهراء - سطح 3؛ بحث شیعه‏شناسى در دوره‏هاى آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش خوزستان از سال 1384 تا 1387؛ طرح مباحث مربوط به شیعه‏شناسى در دوره‏هاى طرح ولایت دانشجویان خوزستان؛ تدریس معرفت‏شناسى در دوره مبانى اندیشه اسلامى جهت برادران و خواهران در مساجد اهواز در راستاى کادرسازى و تربیت مربى براى مساجد و تربیت جوانان در آن محیط هاى اسلامى.

تاریخ اسلام در دارالعلم آیةالله بهبهانى از سال 1374 تا 1375.

اخلاق در دانشکده سپاه قم و شرح زیارت جامعه در برخى از حسینیه‏ها و مساجد اهواز و مباحث اخلاقى در دارالعلم آیةالله بهبهانى و مدرسه امام خمینى؛ و همچنین سفیران هدایت.

علم الرجال: در دارالعلم آیةالله بهبهانى در سال 1379.

فعالیت‏هاى مهم علمى و تحقیقاتى و ارتباط با مراکز علمى و تحقیقاتى

ارتباط علمى و تحقیقى با مؤسسه تحقیقاتى امام صادق(ع)قم و انجام چند پروژه تحقیقى زیر نظر آیةالله سبحانى - دامت برکاته - .

ارتباط علمى با مرکز رشته تخصصى تفسیر حوزه علمیه قم زیر نظر آیةالله مکارم شیرازى - دامت برکاته - .

تأسیس دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز؛ این مرکز علمى، پژوهشى را تحت اشراف نماینده ولى فقیه در خوزستان در حوزه علمیه اهواز در سال 1375 تأسیس نمودم. این مرکز داراى یک کتابخانه با بیش از 31 هزار جلد کتاب و یک مرکز رایانه است. این مرکز به‏صورت روزانه پاسخگوى صدها تن از مراجعه کنندگان مى‏باشد که غالباً از فضلاى حوزه، دانشگاهیان و فرهنگیان مى‏باشند. در آن‏جا فعالیت‏هاى تحقیقى و علمى انجام مى‏دهند و خود این‏جانب در آن مرکز فعالیت علمى داشته و دارم.

فعالیت‏ها و مبارزات سیاسى و اجتماعى

قبل از پیروزى انقلاب اسلامى

فعالیت‏هاى مهم اجتماعى و سیاسى

اهم فعالیت‏هاى اجتماعى، سیاسى و فرهنگى این‏جانب، قبل از انقلاب از این قرار بود:

ارتباط با علماى مبارز وحضور فعال در جلسات دینى و سیاسى اهواز؛

شرکت در تظاهرات مردمى ضد شاه در نقاط مختلف استان خوزستان و در تهران و قم؛

ایراد سخنرانى هاى افشاگرانه علیه رژیم فاسد پهلوى در اهواز، شوش، هفت تپه و روستاى حر ریاحى؛

هدایت تظاهرات مردمى در بعضى از مناطق؛

توزیع اعلامیه‏ها و نوارهاى سخنرانى حضرت امام؛

تشکیل اولین انجمن اسلامى در سال 1354 در دبیرستان فرهنگ اهواز با همکارى برخى از معلمان متدین و دانش‏آموزان و هدایت فعالیت‏هاى دینى و سیاسى در آن دبیرستان؛

مسافرت به قم و تهران به همراه بعضى از طلاب انقلابى در راستاى ارتباط با مبارزین و آوردن نوارها و اعلامیه‏هاى ضد رژیم به خوزستان؛

تشکیل کلاس هاى تفسیر قرآن براى جوانان در برخى مناطق و تربیت کادر جوان؛

حضور فعال در حوادث چهارشنبه سیاه اهواز؛

ارتباط مبارزاتى با برخى از گروه هاى انقلابى متدین و در خط امام که مشى مسلحانه در پیش گرفته بودند؛ مثل گروه موحدین.

ارتباط با حضرت امام و سایر مبارزان راه اسلام

موقعیت زمانى و مکانى، امکان ارتباط با حضرت امام را ایجاب نمى‏کرد، ولى با مبارزان راه اسلام از قبیل: نماینده امام در خوزستان و دیگر مبارزان خوزستانى و نیز با علماى مبارزى که از قم و تهران به اهواز مى‏آمدند از قبیل: مرحوم شهید آیةالله مطهرى، آیةالله خزعلى، مرحوم حجةالاسلام و المسلمین شیخ رضا گلسرخى و غیره، فى الجمله ارتباط داشتم.

انواع و روش‏هاى مبارزاتى مثبت و منفى، فرهنگى و سیاسى - که عمدتاً در بند یک به آن اشاره شد - .

تهدید و دستگیرى از سوى دستگاه امنیتى رژیم شاه.

از سوى ساواک دزفول تحت تعقیب بودم؛ به طورى که ساواک برگزارى مراسم عزادارى عاشورا در منطقه حر ریاحى را مشروط به عدم حضور این‏جانب قرار داده بود.

فعالیت‏هاى مهم در جریان پیروزى انقلاب اسلامى

به اهم آن فعالیت ها در بند اول اشاره شد. خوب است که به این مورد در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى اشاره کنم: وقتى بازگشت امام خمینى؛ به وطن در 6 بهمن 1357 مطرح شد، به اتفاق چهار نفر دیگر از دوستان طلبه انقلابى به قم و تهران رفتیم. چند روزى در کتابخانه مسجد چهل ستون مهمان مرحوم آیةالله شیخ حسن سعید بودیم. آن روزها در تظاهرات مردمى تهران شرکت مى‏کردیم و در روز 6 بهمن به بهشت زهرا رفتیم، ولى دولت بختیار از بازگشت امام جلوگیرى کرد. در آن روز مرحوم شهید دکتر بهشتى در بهشت زهرا سخنرانى تاریخى و اعتراض‏آمیزى را ایراد فرمود. در همان روز بنا به پیشنهاد آیةالله شهید مطهرى، روحانیون در دانشگاه تهران تحصن کردند و ما در تظاهرات خونین اطراف دانشگاه شرکت داشتیم. بالاخره به خاطر تمام شدن هزینه سفر مجبور به مراجعه به خوزستان شدیم. لذا براى شرکت در مراسم استقبال حضرت امام در 12 بهمن توفیق نیافتیم. در همان ماه هاى آخر سال 1357 با برخى از دوستان انقلابى بناى تشکیل گروه مسلحانه گذاشتیم و مقدمات تهیه سلاح فراهم شد که به پیروزى انقلاب منجر گردید.

بعد از پیروزى انقلاب اسلامى

فعالیت‏هاى مهم سیاسى و اجتماعى بعد از پیروزى انقلاب اسلامى

از فعالیت‏هایى که خداوند توفیق انجام آنها را به حقیر داد، مى‏توان به موارد زیر اشاره نمود:

ایراد سخنرانى و یا نوشتن مقاله و جزوه به منظور ترویج آرمان هاى انقلاب اسلامى و تبیین مواضع رهبرى بین عامه مردم به ویژه جوانان.

تشویق مردم به شرکت در انتخابات و حضور فعال در رفراندوم جمهورى اسلامى و سایر انتخابات.

تصدى برخى از مسئولیت‏هاى اجرایى که در بند آتى ذکر خواهد شد.

شرکت فعال در دفاع مقدس و بسیج کردن آحاد مردم براى حضور در جبهه‏ها با سابقه حضور به مدت 43 ماه و 15 روز و نائل‏شدن به مقام جانبازى در عملیات خیبر.

سفرهاى تبلیغى خارج از کشور به منظور ترویج مذهب و آرمان هاى انقلاب اسلامى از قبیل 18 سفر حج تمتع و 5 سفر عمره و اعزام یا به عنوان مبلغ و یا روحانى کاروان، و یا رابط بعثه مقام معظَّم رهبرى و نیز سفر به لبنان، سوریه، عراق و کویت.

نامزدى در انتخابات مجلس خبرگان رهبرى در دوره سوم و چهارم.

تصدى امامت جمعه موقت در اهواز.

رسیدگى به مشکلات مختلف روستاها و مناطق حاشیه‏نشینى شهر با دعوت کردن از مسئولین اجرایى و مطرح کردن مشکلات با حضور آنها از زبان مردم و پى‏گیرى اجراى وعده‏هاى مسئولین از طریق دفتر امام جمعه.

رسیدگى به مشکلات اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى مردم در دفتر امام جمعه و پى‏گیرى حل آنها از طریق مجارى ادارى و قانونى.

مناصب و مسئولیت هاى مهم

مسئول ستاد شوراهاى اسلامى روستایى در شهرستان شوش. در این راستا، حدود 120 شوراى اسلامى روستایى در سال 1359 تشکیل گردید.

حاکم شرع در هیأت واگذارى زمین دزفول و شوش در سال 1359.

مسئول بسیج عشایرى در شوش در سال 1359.

مسئول بخش عربى سپاه خوزستان از سال 1359 تا 1361.

مسئول واحد تبلیغات و انتشارات و عضویت در شوراى فرماندهى سپاه پاسداران منطقه 8 (خوزستان و لرستان) در سال 1361 و 1362.

مسئول تبلیغات خارج کشور در عملیات خیبر با حکم فرمانده کل سپاه در سال 1362.

معاون مدرسة الامام الخمینى؛ در سال 1362 و 1363.

نماینده طلاب و فضلاى اهوازى (خوزستانى) در اولین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم در سال‏هاى 1368 تا 1370.

مسئول تبلیغات انتخابات دومین دوره مجلس خبرگان رهبرى در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

امام جمعه موقت اهواز از سال 1371 تا کنون. در سال 1381 نیز رسماً حکم انتصاب این‏جانب از شوراى سیاست‏گذارى ائمه جمعه صادر گردید.

رییس هیأت امناى شوراى مشارکت هاى مردمى بهزیستى استان خوزستان.

عضو شوراى آموزش و پرورش استان خوزستان و راه‏اندازى دوره‏هاى آموزش ضمن خدمت براى معلمان با موضوع شیعه‏شناسى و مقابله با تهاجم فرهنگى.

رییس ستاد امر به معروف و نهى از منکر شهرستان اهواز.

قائم مقام بنیاد بین‏المللى غدیر - شاخه خوزستان.

مدیر دارالعلم آیةالله بهبهانى.

رییس هیأت امناى دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز.

عضو شوراى برنامه ریزى حوزه علمیه اهواز.

قائم مقام ستاد رسیدگى به امور فرهنگى و اجتماعى عشایر خوزستان.

عضو شوراى فرهنگ عمومى خوزستان.

رییس هیأت مدیره بنیاد فرهنگى حضرت مهدى موعود - عجل اللّه تعالى فرجه الشریف - شاخه خوزستان.

رییس هیأت امناى مؤسسه خیریه فرهنگى و آموزشى 22 بهمن اهواز.

مسئول دفتر نمایندگى بعثه مقام معظَّم رهبرى در منطقه خوزستان.

رابط بعثه مقام معظَّم رهبرى در سفرهاى حج و عمره.

عضو هیأت امناى دانشگاه امیرالمؤمنین(ع).

مسئول ستاد مراسم فاطمیه در خوزستان.

نماینده دوره چهارم مجلس خبرگان رهبرى در سال 1385 از استان خوزستان.

دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلى

خداوند مقدر فرموده که این‏جانب از اول دفاع مقدس، به صورت مستمر تا اواسط سال 1363 و پس از آن تا سال 1367 به صورت منقطع - به خاطر اشتغال به تحصیل در حوزه قم - به مدت 43 ماه و 15 روز در خوزستان حضور داشته باشم. در طول آن مدت، عمدتاً به این صورت ایفاى نقش نمودم:

الف - حضور در جبهه‏ها به عنوان نیروى رزمى - تبلیغى؛

ب - ساماندهى و فرماندهى نیروهاى بسیج عشایرى در اوایل دفاع مقدس؛

ج - پشتیبانى تبلیغاتى و فرهنگى در ایام تصدى مسئولیت در سپاه منطقه هشت؛

د - مسئولیت تبلیغات خارج از کشور در عملیات خیبر؛

ه - سازماندهى برنامه تبلیغى جهت جذب نیروى بسیجى از سراسر استان خوزستان؛

و - سازماندهى حرکت جنگ روانى علیه دشمن از طریق گفت‏وگو با سربازان عراقى با بلندگو؛

ز - راه اندازى بخش عربى سپاه با همکارى بعضى از دوستان به منظور فعالیت‏هاى فرهنگى در راستاى اهداف دفاع مقدس.

نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى

حوزه انتخابیه این‏جانب، خوزستان داراى جمعیتى بیش از چهار میلیون و دویست و هفتاد و پنج هزار نفر، 23 شهرستان، 48 شهر و بیش از 4382 روستا مى‏باشد و از استان هاى استراتژیک کشور با داشتن بیشترین مرز خاکى و آبى در همسایگى کشورهاى عربى خلیج فارس، عربستان و عراق قرار دارد. این استان از قطب هاى کشاورزى و صنعتى است که 84% نفت کشور از این استان استخراج مى‏شود. به لحاظ بافت جمعیتى، مردمان آن، عرب، لر، بختیارى، دزفولى، شوشترى و دیگر اقوام فارس مى‏باشند. مذهب همه مردم این سامان، شیعه اثنى‏عشرى است. این‏جانب در انتخابات دوره سوم مجلس خبرگان رهبرى در سال 1377نامزد شدم، ولى به مجلس راه نیافتم و در دوره چهارم آن، عضو مجلس خبرگان شدم.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323