منوی اصلی

فیضی، محمد (مرحوم)

اعضای پنجمین دورهاعضای متوفیاعضای چهارمین دوره

این‏جانب محمد فیضى در روز اول شهریور ماه سال 1307، در روستاى زرنق از توابع سراب (که در حال حاضر شهر شده است) به‏دنیا آمدم و در دامان پدر و مادر مسلمان و شیعه اثناعشرى، پرورش یافته‏ام. آباء و اجداد حقیر از محبین آل محمد(ع) بوده‏اند.

خانواده من به شغل کشاورزى اشتغال داشتند و حقیر هم در زمان کودکى و نوجوانى در کنار خانواده‏ام در امر کشاورزى، یار و یاور آنان بودم و در فصل زمستان که زمان بیکارى روستاییان منطقه آذربایجان شرقى است، حقیر هم در روستاى خود به مکتب خانه مرحوم ملا باقر مى‏رفتم و درس مى‏خواندم و در فصل هاى بهار و تابستان و پاییز در معیت خانواده‏ام، به امر کشاورزى مشغول بودم و خواندن درس برایم مقدور نبود؛ چون مکتب دائر نمى‏شد و مدرسه دولتى، حتى دبستان شش کلاسه‏اى هم در محل سکونت ما دائر نبود. لذا خواندن درس فقط به فصل زمستان منحصر شده بود که پس از فرا گرفتن قرآن کریم به خواندن چند کتاب فارسى به رسم سنتى قدیم، مانند گلستان سعدى و نصاب الصبیان اکتفاء مى‏شد.

دوران تحصیل حوزوى

بعد از خواندن کتاب هاى فارسى زبان، اخوى مرحومم آقاى فیض‏الله فیضى، کتاب جامع‏المقدمات را از تهران خریدارى و برایم ارسال نمود. یک فصل زمستان را به فراگیرى کتاب صرف میر، نزد مرحوم ملا باقر و مرحوم حاج میرزاعلى اصغر عالمى که از علماى روستاى ما بود، پرداختم.

مقدمات و مقدارى از لمعتین را در تبریز نزد آقاى حاج میرزا مهدى انگجى و بقیه آن را در قم، نزد آقاى حاج شیخ باقر مرندى و آقاى منتظرى خواندم. بخشى از منظومه سبزوارى و رسائل و مکاسب و قوانین را در محضر حاج آقا ملکوتى و کفایتین را نزد آقایان مجاهدى تبریزى و سلطانى خرم‏آبادى و هیأت را از حاج آقا مشکینى تلمذ نمودم. مقدارى از جلد دوم کفایه را در سال 1333 در نجف اشرف از آقاىحاج شیخ مجتبى لنکرانى استفاده نمودم. بعد از مراجعت از نجف اشرف در سال 1333، در درس خارج فقه مرحوم آیةالله بروجردى شرکت نمودم و از خارج صلوة امتحان دادم. بعد از ارتحال آن مرحوم و قبل از انقلاب اسلامى و قبل از جدا شدن خط مشى‏ها، در درس خارج آقاى شریعتمدارى شرکت داشتم، ولى در درس خارج اصول و فقه حضرت امام؛ قائد الثورة الأسلامیه، على الدوام تا زمان محبوس شدن آن امام، شرکت داشتم که از سال 1333 تا 1342 ادامه داشته است و بعد از تبعید معظم‏له در درس خارج حج مرحوم آیةالله گلپایگانى شرکت نمودم. جمعاً بیست سال در درس هاى خارج شرکت داشتم و چون علاقه زیادى به تدریس داشتم، آقایان آذرى زبان هم اصرار مى‏کردند که به زبان آذرى براى آنها تدریس کنم؛ چون خیلى‏ها فارسى را خوب متوجه نمى‏شدند. لذا حقیر گاهى روزى چهار درس از لمعه و رسائل و مکاسب را به زبان آذرى تدریس مى‏کردم و به همین دلیل، فرصتى براى نوشتن پیدا نمى‏کردم. بنابراین، هیچ‏گونه تقریر و نوشته‏اى براى هیچ‏یک از دروس اساتیدم، ندارم. فردى گوشه‏نشین بوده و هستم. رفیق‏باز نبودم و معاشران و هم‏بحثانم، بیشتر مرحوم حاج شیخ حسینى احمدزاده ایوقى بودند که یک دور خارج اصول حضرت امام و خارج مکاسب را تا شرایط عوضین در مدتى قریب بیست و پنج سال با ایشان مباحثه کردیم. گاهى هم با حاج میرزا محسن دوزدوزانى و شیخ على الهامى، سه نفرى کفایه و کتاب جواهر الکلام را بحث مى‏کردیم و روزهاى پنجشنبه و جمعه، جلسه بحث تفسیرى داشتیم که اعضاى این جلسه را هم آقایان حاج شیخ حسینى ایوقى و شیخ على الهامى و سید کاظم حسینى میانجى و شیخ اسماعیل حسینى‏زاده سرابى و این‏جانب تشکیل مى‏دادند که در اواخر با جلسه تفسیر آقایان حاج سید مهدى روحانى و حاج میرزا على احمدى و حاج میرزا ابوالفضل میرمحمدى و حاج شیخ احمد آذرى قمى، ادغام و در تفسیر آنها شرکت مى‏کردم.

فعالیت‏هاى علمى من،پیرامون کتب درسى حوزوى بود که خوانده بودم و تدریس مى‏ کردم وموقعى‏ که خودم سیوطى و جامى مى‏خواندم ،صرف و نحو (عوامل و انموذج و صمدیه) را تدریس مى‏ کردم و زمانى که لمعتین را مى‏ خواندم، حاشیه و معالم را تدریس مى‏ نمودم و در وقت خواندن رسائل و مکاسب و کفایتین، لمعه و قوانین و مطول تدریس مى‏ کردم و در موقع خواندن درس خارج، رسائل و مکاسب تدریس مى‏ کردم و به منازل این و آن،رفت وآمدى نداشتم،مگردراعیاد و وفیات یا براىرساندن امانتى که پیش من داشتند، مى‏ رفتم وهیچ‏ وقت از تدریس غفلت نمى‏ کردم. سعى داشتم درسر وقت درمحل درسم حاضرشوم.

فعالیت‏ها و مبارزات سیاسى و اجتماعى

بعد از آن‏که حضرت امام(ره) در 15 خرداد 1342 دستگیر شد، در محل تولدم طومارى چند مترى را که در صدر آن بعد از بسم الله آیه کریمه «فضل‏الله المجاهدین على القاعدین اجراً عظیماً» آمده بود، تهیّه نمودم. مردم محل و روستاییان اطراف، دسته دسته مى‏آمدند و آن را امضا مى‏کردند. به نظرم مى‏آید بعضى از اهالى محل با خون انگشت سبابه امضا کردند و در اطراف منتشر شد که فلانى براى جهاد اسم‏نویسى مى‏کند. لذا از طرف پاسگاه منطقه، تحت تعقیب واقع شدم. پس از ارسال طومار به تبریز، خودم هم عازم تبریز بودم که ژاندارمى نامه به دست رسید. در آن نامه نام محمد فاضل قید شده بود. از من پرسید محمد فاضل که در این‏جا براى جهاد اسم‏نویسى مى‏کند، شما هستى؟ من گفتم در این روستا کسى به‏نام محمد فاضل نداریم. در این حین، کدخداى محل رسید و مأمور را با خود برد و بنده بدون درگیرى از روستا خارج شدم و این درزمانى بود که علماى اعلام و مراجع عظام از قم و مشهد و شهرهاى دیگر در عاصمه مملکت جمع شده بودند.

مورد دوم، شرکت این‏جانب در تهیه و امضاى اعلامیه‏اى خطاب به آقاى هویدا؛ نخست‏وزیر وقت بود که امضاى من به عنوان امضاى سوم، ثبت شده است. در این نامه بیش از هفتاد نفر از علما و طلاب آذربایجان شرقى مقیم قم، امضا نموده‏اند و به دفتر نخست‏وزیر هم رسانده‏اند. در تبلیغات خود، مبارزه مثبت و منفى داشتم. یک روز در تاسوعاى حسینى، بالاى منبر بودم. یک نفر پولى فرستاد که شاه را دعا کن. من پول را نگرفتم و برگرداندم، در حالى‏که مسجد پر از جمعیت بود. فرستنده پول مجدداً پول را فرستاد و خودش هم با صداى بلند گفت شاه را دعا کن. من هم گفتم دعا نمى‏کنم! به خادم مسجد گفتم ببر پس بده. خادم ناچار شد پول را برد و پس داد. دهنده پول مرا تهدید کرد، ولى یکى از اهالى محلى به نام «لکلى» از اطراف ملکان بعد از منبر، نامبرده را تهدید کرده بودند که اگر جایى حرفى بزنى، تو را از بین مى‏بریم و اینجریان در سال 1343 شمسى بود. از آن تاریخ در اثر حمایت اهالى آن محل تا حال که تاریخ 1383 مى‏باشد، هر سال ماه هاى رمضان و دهه اول ماه هاى محرم و در همان روستاى «لکلى»، با دعوت اهالى مشغول تبلیغات هستم و نماز جماعت اقامه مى‏کنم و ضمناً خدمات اجتماعى هم در همان محل ارائه داده‏ ام .

 

آیت الله محمد فیضی سرابی در تاریخ 22 فروردین 1401 درگذشت و پیکرش در حرم مطهر حضرت معصومه «علیها السلام» به خاک سپرده شد.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323