منوی اصلی

مجتهد شبستری، محسن (مرحوم)

اعضای پنجمین دورهاعضای متوفیاعضای اولین دورهاعضای دومین دورهاعضای سومین دورهاعضای چهارمین دوره

آیت الله محسن مجتهد شبستری فرزند آیت الله مـیرزا کاظم مجتهد در۱۳۱۶ ش در شبستر به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی را در زادگاه خود و دبیرستان را در تبریز به پایان رسانید و سپس جهت تحصیل علوم دینی راهی قم شد. پس از فراگیری مقدمات و نیز دروس سطح، به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت و از محضر آیات عظام بروجردی محقق داماد و امام (ره ) کسب فیض کرد. در فلسفه و تفسیر نیز از شاگردان علامه طباطبایی بود. در ۱۳۵۱ ش به دعوت جمعی از اهالی تهران، به آن شهر رفت و در مسجد طلاچیان به تدریس علوم دینی و نیز ارشاد مردم پرداخت. از ابتدای تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران، از بنیان گذاران آن بود و بخصوص در تهیه اعلامیه ها و تنظیم راهپیمایی که توسط جامعه روحانیت مبارز سازماندهی می شد نقش زیادی داشت. بخاطر این فعالیت، بارها توسط ماموران ساواک احضار و باز داشت شد ولی پس از آزادی، رویه خود در مبارزه با رژیم را ترک نکرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت کمیته های انقلاب اسلامی مننطقه ۶ تهران را بر عهده گرفت و سپس در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم تهران به مجلس راه یافت. وی در دوره های دوم،چهارم و پنجم نیز همچنان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود. وی در تمام ادوار مجلس خبرگان رهبری از طرف مردم استان آذربایجان شرقی به نمایندگی برگزیده شد. آیت الله مجتهد شبستری در1374از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه تبریز برگزیده شد و به مدت 22 سال عهده دار این مسئولیت بود.

 

آیت الله محسن مجتهد شبستری سرانجام در روز چهارشنبه 26 آبان 1400 پس از عمری مجاهدت به دلیل ایست قلبی ، دار فانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «سلام الله علیها» به خاک سپرده شد..

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323