منوی اصلی

روحانی، حسن

اعضای پنجمین دورهاعضای سومین دورهاعضای چهارمین دوره

اینجانب حسن روحانی در 21 آبان ماه 1327 در سرخه سمنان دیده به جهان گشودم. تحصیلات حوزوی سطح و خارج را در حوزه علمیّه قم گذراندم. درس خارج فقه و اصول فقه را در محضر اساتید بزرگ و مراجع عظام به ویژه آیه اللّه‌العظمی محقّق داماد، آیه اللّه العظمی شیخ مرتضی حائری و آیه اللّه‌العظمی سیّد محمد رضا گلپایگانی 4تلمّذ نمودم. در دوره سطح عالی نیز از محضر اساتید بزرگی همچون مرحوم آیه اللّه العظمی سلطانی طباطبائى، آیه اللّه العظمی فاضل لنکرانی و آیه اللّه العظمی شیخ محمد شاه آبادی استفاده نمودم. در کنار درسهای حوزوی به تحصیلات علوم جدید نیز همّت گماشتم و موفّق به اخذ لیسانس حقوق از دانشگاه تهران شدم. آن گاه برای ادامه تحصیلات جدید به انگلستان رفتم و در آنجا موفّق به اخذ درجه دکترای (P.h.D) حقوق از دانشگاه گلاسکو گردیدم.

در طول مدّت عمرم در حوزه وغیر آن، از مکتب فکری عالمان فرزانه ای بهره میگرفتم که سیاست اسلامی را مبنای استقلال، آزادی و حکومتی اسلامی ـ مردمی در ایران می دیدند، انسان های والایی چون امام خمینى، آیه اللّه شهید مطهّری و آیه اللّه شهید دکتر بهشتى.

 

از شروع مبارزات انقلاب اسلامی در سال 1341شمسی با پخش اعلامیّه مراجع عالیقدر، مبارزات خود را آغاز نمودم و سپس با سخن‌رانیهای فراوان در سراسر کشور در جهت آگاهی بیشتر مردم کوشید. اوّلین بار در سال 1343شمسی دستگیر شدم و در طول مبارزه بارها دستگیر و ممنوع‌المنبر گردیدم. برای اوّلین بار لقب زیبای «امام» را برای رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام‌راحل1 در آبان ماه 1356 به ملت ایران پیشنهاد نمودم که مورد استقبال مردم قرار گ

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیّتهای فراوانی را بر عهده گرفتم. در پنج دوره قانونگذاری به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و در دوره اوّل و دوم به عنوان رئیس کمیسیون دفاع و در دوره چهارم و پنجم به عنوان رئیس کمیسیون سیاست خارجی و نایب رئیس اوّل مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه نمودم و هم‌زمان از سال 1362 تا 1364شمسى، در سمت معاونت فرمان‌دهی جنگ و از سال 1364 تا سال 1367 شمسی در سمت ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص)، مسئولیّتهای متعدّدی را در دوران دفاع مقدّس بر عهده داشتم. پس از بازنگری قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل نهاد شورایعالی امنیّت ملّی تاکنون، در سمت نمایندگی مقام معظّم رهبری و دبیر این شورا انجام وظیفه می نمایم. اینجانب همچنین از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون سیاسى، دفاعی امنیّتی این مجمع می باشم.

در انتخابات میان‌دوره ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در 29 بهمن1378 از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب گردیدم.

در طول سالهای 75 ـ 1372شمسى، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را که صدها شخصیّت فرهیخته و روشنفکر از حوزه و دانشگاه بااین مرکز همکاری می کردند، به عهده داشتم. دکتر حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در سال 1392با کسب اکثریت آراء به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

اینجانب دارای تألیفاتی هستم که به شرح زیر نام برده میشوند:

الف) آثار فارسى

1. انقلاب اسلامی ریشه ها و چالشها؛ 2. نقش امامت در مبارزات اجتماعى؛ 3. نقش هجرت و جهاد در نهضت های اسلامى؛

ب) آثار عربى

4. تقریرات درس فقه مرحوم محقّق داماد(مبحث صلات)؛ 5. تقریرات درس اصول مرحوم حائری (مبحث اصول علمیّه)؛

ج) آثار انگلیسى

6. سیر قانونگذاری در ایران و پویایی قوانین اسلامى.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323