منوی اصلی

عالمی، حسن

اعضای پنجمین دورهکمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسىکمیسیون آیین‏ نامه، موضوع اصل 108اعضای سومین دورهاعضای چهارمین دوره

حسن عالمی در سال 1326 در شهرستان سبزوار در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود که او را حسن نامیدند و در دامان پاک پدر بزرگوارش مرحوم حاج شیخ رجبعلی نوباغی پرورش یافت ، دوره تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خود و در محضر پدر تلمذ نموده اولین دوره هجرت خود را در سال 1340 به حوزه علمیه شهر مقدس مشهد تجربه نمود و به فراگیری ادبیات عرب ، منطق و مقدمات فلسفه و اصول و شرح لمعه و مکاسب در محضر اساتیدی چون ادیب نیشابوری و استاد صالحی پرداخت ، همزمان با اوج گیری حرکت انقلابی مردم ایران به رهبری امام راحل ( قدس سره ) پس از واقعه 15 خرداد 1342 به واسطه درک محضر اساتیدی چون شهید هاشمی نژاد و همکاران ایشان با خط فکری امام خمینی ( ره ) آشنا گردید . 

در دومین دوره هجرت در سال 1348 به قم عظیمت نموده و تکامل علمی خود را در محضر اساتیدی چون    آیت اله العظمی حسین نوری ، در مکاسب بیع آیت اله تقدیری ، در مکاسب خیارات آیت اله سبحانی ، در کفایه آیت اله العظمی وحید خراسانی و مرحوم آیت اله العظمی  میرزا هاشم آملی در خارج فقه و اصول شهید دکتر مفتح و دکتر احمد بهشتی ، در حکمت و فلسفه و منظومه آیت اله مرحوم سیدرضا صدر ، در حکمت متعالیه (اسفار ملاصدرا ) آیت اله حسن زاده آملی ، در سیر و سلوک و اخلاق و ریاضیات ( هیات و نجوم ) تداوم بخشید و با الهام از رهنمودهای امام راحل ( ره ) به موازات سیر و سلوک معنوی در مبارزه با رژیم ستم شاهی با دیگر مبارزان همراه شد که این مجاهدات تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت . 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال فرمان امام ( ره ) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی به صنوف جهادگران پیوست و در جهاد سازندگی شهرستان سبزوار به عنوان نماینده امام ( ره ) نقش برجسته ای را در تبیین خط امام و دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی به ویژه خدمت به محرومین و روستاییان ایفا نمود . 

در جریان جنگ تحمیلی دوشادوش جهادگران در صحنه های حق علیه باطل حضور یافته و در این مقطع حساس موجبات دلگرمی و تقویت روحیه رزمندگان و سنگرسازان بی سنگر را فراهم نمود . 

با پایان جنگ تحمیلی در سال 1369 مسئولیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی قم را پذیرا شد و تا سال 1372 در این سنگر به خدمت خود پرداخته و همزمان به تکامل علمی و معنوی خود نیز ادامه داد با این تفاوت که در این دوره علاوه بر تلمذ و شاگردی در کسوت استادی به تدریس ادبیات عرب ، فقه و اصول در حوزه علمیه قم پرداخت ، این دوره سرشار از معرفت و خدمت برای ایشان بود بطوریکه منشا بسیاری از تلاشهای ارزنده دوران بعدی شد بگونه ای که یکبار دیگر موجبات هجرت ایشان را به خراسان فراهم نمود . 

از سال 1372 تا سال 1383 پذیرای مسئولیت خطیر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد سازندگی خراسان بزرگ و پس از ادغام وزراتین جهاد سازندگی و کشاورزی با همین مسئولیت در جهاد کشاورزی خراسان ادامه فعالیت داد . طی این سالها نیز ایشان به تلاش در جهت تکامل علمی و معنوی خود ادامه داد . این دوره همزمان بود با مسئولیتهای خطیری از جمله عضویت در اولین کمیسیون ارزیابی وزارت جهاد سازندگی ، مشارکت در تاسیس مجله فرهنگ جهاد ، حضور یکساله در کشورهای آسیای میانه و چین ، تدریس 5 ساله درس خارج فقه طهارت ، احیا موات و مشترکات ، عضویت در گروه تحقیق حدیث و روایات حوزه علمیه قم ، ارائه مقالات علمی و فقهی و تفسیر قرآن کریم از جمله تلاشهای پر خیر و برکت ایشان بوده است. 

با مسلم شدن قدرت فقاهت و اجتهاد ایشان و احساس تکلیف نامزد سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد که با درایت مردم فهیم خراسان به این مجلس راه یافت و طی این مدت حضور موثر و فعال در مجلس خبرگان کمیسیونهای متعدد داشته اند . ازجمله عضویت در هیئت رئیسه کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه ، کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس خبرگان در سال 1383 فصل جدیدی از خدمت به روی ایشان گشوده شد . وی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت اله العظمی خامنه ای (دام ظله) بعنوان نماینده معظم له در وزارت جهاد کشاورزی منصوب گردید . در سال 1385 همزمان بعنوان نماینده      ولی فقیه در واگذاری احیا و اراضی کشور منصوب شد.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323