منوی اصلی

صالحی مازندرانی، اسماعیل

اعضای اولین دورهاعضای دومین دوره

اسماعیل صالحی معروف به صالحی مازندرانی در یکی از روستاهای قائم شهر متولّد شد. تاریخ شناسنامه ای تولد وی یک هزار و سیصد و دوازده می باشد. پدر و اجدادش از علما و روحانیّون بوده اند. در سنّ ۵- ۶ سالگی به وسیله پدر عالم و زاهدش، با قرآن کریم آشنا شد. پس از آموختن قرآن مجید برخی از کتب مذهبی و تاریخی رائج آن زمان و نیز مقداری از کتاب جامع المقدّمات را محضر پدر خواند.  در همان ایّام که در سنین نوجوانی بود، اشتیاق هجرت و رفتن به حوزه علمیّه در او پیدا شد که به تعبیر خودشان  اشتیاقی که هیچ عاملی قدرت مقابله با آن را نداشت. حدود دو - سه سالی در مدرسه صدر بابل درس خواند پس از آن راهی تهران شد و حدود دو سال در تهران در مدرسه محقّر و کوچکی به نام خازن الملک سال ۱۳۳۱ –۱۳۳۲ تحصیل کرد و سال  ۱۳۳۳ راهی حوزه  قم شد و پس از آن نیز رهسپار حوزه علمیه مشهد گردید. حدود پنج سالی در حوزه مشهد ماند. سال یک هزار و سیصد و سی و نه هجری شمسی مجدّداً به حوزه قم برگشت. در نهضت عظیم و انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام راحل(قدّس سرّه) حضور فعّال و مؤثّر داشت. مدّتی هم در زندان های مختلف ساواک و شهربانی قم، قزل قلعه ، اوین و قصر بود. آثار قلمی ایشان عبارتند از: ۱- تقریر دروس خارج طهارت؛ ۲- تقریر خارج بیع و خیارات مکاسباحث اصول عملیّه؛ 3- دروس خارج طهارت تا اواخر مبحث نجاسات که ادامه دارد؛ 4- دروس خارج بیع مکاسب؛ 5- دروس خارج مبحث ولایت فقیه؛ 6- دروس خارج مبحث انفال؛ 7- دروس خارج مبحث خمس؛ 8- دروس خارج قضا؛ 9- درس هائی از وکالت؛ 10- خارج بخشی از کفالت؛ ۱1-دروس خارج اصول از اوّل مبحث الفاظ .

آیت الله صالحی مازندرانی در صبحگاه روز جمعه نهم شهریور 1380 ﻫجری شمسی  در سن 68 سالگی به ملکوت اعلی پیوست و در حرم مطهر کریمه  اهل بیت، به خاک سپرده شد.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323