منوی اصلی

انواری، میرزا محمد

اعضای تدوین قانون اساسیاعضای اولین دورهاعضای دومین دورهاعضای سومین دوره

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ حاج‌ شیخ‌ محمد انواری‌ در سال‌ ۱۲۹۸ ش‌ در شهرستان‌ یزد به‌ دنیا آمد. پدرش‌ آیت‌الله محمد باقر انواری‌ از علما و روحانیون‌ برجسته‌ی‌ شهر یزد بود. او تحصیلات‌ خود را نزد پدر آغاز کرد و ادبیات‌، منطق‌ و قسمتی‌ از شرح‌ لمعه‌ و قوانین‌ و رسائل‌ را از محضر ایشان‌ فراگرفت‌. سپس‌ به‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ یزد رفت‌ و مکاسب‌ و کفایه‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را از آیات‌ شیخ‌ غلامرضا فقیه‌ خراسانی‌، میرزاآقا مدرس‌ و شیخ‌ محمود فرساد فراگرفت‌  را آموخت‌. پس‌ از آن‌ راهی‌ مشهد مقدس‌ شد و به‌ خدمت‌ آیت‌الله شیخ‌ هاشم‌ قزوینی‌ رسید و به‌ فراگیری‌ علوم‌ دینی‌ پرداخت‌. بعد از آن‌ به‌ شهر مقدس‌ قم‌ رفت‌ و خارج‌ فقه‌ و اصول‌ را از محضر اساتید برجسته‌ی‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ چون‌ آیت‌الله‌العظمی‌ حجت‌ کوه‌کمری‌، آیت‌الله العظمی‌ بروجردی‌ و آیت‌الله خوانساری‌ فراگرفت‌. سپس‌ به‌ یزد بازگشت‌ و به‌ تدریس‌ علوم‌ دینی‌ و تبلیغ‌ دین‌ پرداخت‌.

در پی‌ دعوت‌ جمعی‌ از یزدی‌های‌ مقیم‌ هندوستان‌ و توصیه‌‌ی آیت‌الله‌ فقیه‌ خراسانی‌، به‌ آن‌ کشور رفت‌ و در شهرهای‌ بمبئی‌ و پونا به‌ تبلیغ‌ دین‌ اسلام‌ و اقامه‌ی‌ نماز جماعت‌ پرداخت‌ در ۱۳۴۴ ش‌ و با امر آیت‌الله‌ العظمی‌ سیدمحسن‌ حکیم‌ و به‌ دعوت‌ جمعی‌ از مؤمنین‌ شهرستان‌ بندرعباس‌، به‌ آن‌ شهر سفر کرد و در آن‌ شهر رحل‌ اقامت‌ افکند و در آنجا به‌ تدریس‌ علوم‌ دینی‌ و تربیت‌ طلاب‌ و روحانیون‌ و نیز اقامه‌ی‌ نماز جماعت‌ پرداخت‌ .

وی‌ با آغاز نهضت‌ حضرت‌ امام‌ در خرداد ۱۳۴۲ به‌ نهضت‌ مزبور پیوست‌ و به‌ مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌ پرداخت‌ و در ساماندهی‌ مبارزات‌ مردم‌ مبارز بندرعباس‌ اهتمام‌ ورزید. در جریان‌ چاپ‌ مقاله‌‌ی احمد رشیدی‌ مطلق‌ در روزنامه‌‌ی

اطلاعات‌ و توهین‌ روزنامه‌ی‌ مزبور به‌ امام‌ خمینی‌، با تعطیل‌ کردن‌ نماز جماعت‌، به‌ اقدام‌ رژیم‌ در توهین‌ به‌ مرجعیت‌ اعتراض‌ کرد و متعاقب‌ آن‌ تظاهرات‌ گسترده‌ای‌ در بندرعباس‌ و سایر شهرهای‌ جنوب‌ صورت‌ گرفت‌. بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ فعالانه‌ در صحنه‌ بود. در انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌، کاندیدای‌ نمایندگی‌ استان‌ هرمزگان‌ شد و توانست‌ در آن‌ انتخابات‌ با کسب‌ ۷۲۰۵۴ رأی‌ به‌ مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌ راه‌ یابد و در گروه‌ هفتم‌ (مسائل‌ اقتصادی‌ و امورمالی‌) عضویت‌  یابد . او در تصویب‌ قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ نقش‌ زیادی‌ داشت‌ و در اولین‌ دوره‌ی‌ انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، از استان‌ هرمزگان‌ کاندیدای‌ نمایندگی‌ شد و به‌ نمایندگی‌ مجلس‌ فوق انتخاب‌ گشت‌. ایشان‌ در دومین‌ و سومین‌ دوره‌ی‌ انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ به‌ نمایندگی‌ استان‌ هرمزگان‌ برگزیده‌ شد . وی‌ در خرداد ۱۳۸۱ ش‌ درگذشت‌.
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323