منوی اصلی

قره باغی (غفاری)، سید اکبر

اعضای سومین دوره

آیت‌الله سیدعلی اکبر قره باغی (ره) در اول تیرماه سال 1311 شمسى در روستاى قره باغ ارومیّه بدنیا آمد پدر ایشان مرحوم میر جلیل کشاورز بود و سید علی اکبر از شش سالگى تحصیلات ابتدایى را در همان روستا آغاز کرد ، سپس نزد میرزا عبداللّه یعقوبى که اهل علم و از فعّالان منطقه بود درس طلبگى را آغاز کرده و کتاب‌هاى جامع المقدّمات، سیوطى و بخشى از جامى را نزد ایشان و بخشى دیگر را نزد مرحوم شیخ حسین فرقانى نجف آبادى فرا گرفت.

ایشان سپس  برای ادامه تحصیل به تبریز  رفته و در مدرسه علمیه طالبیّه این شهر مشغول تحصیل شد و کتاب‌هاى معالم الاصول، حاشیه مغنى و قسمت‌هایى از مطوّل و شرح لمعه و کمى از “قوانین” را در این مدرسه فرا گرفت.

سرانجام بعد از دو سال اقامت در تبریز، براى ادامه تحصیل به حوزه علمیّه قم مشرف شده و در مدرسه حجتیه ، رسائل و مکاسب را به پایان برده وکفایه را نزد مرحوم آقاى شیخ محمد مجاهد تبریزى و مرحوم سیّد محمد باقر طباطبائى بروجردى معروف به سلطانى تلمذ کردند. ایشان بعد از اتمام دوره سطح، وارد درس خارج فقه مرحوم آیت‌الله العظمى بروجردى شده و از درس خارج فقه مرحوم آیة اللّه سیّد محمد یزدى نیز به مدت چهار سال بهره‌مند شدند. ایشان همچنین در درس خارج فقه و اصول، از شاگردان حضرت امام خمینى (ره) بودند و فلسفه  را نزد مرحوم علّامه طباطبائى آموختند.

فعالیت‌های سیاسی

آن مرحوم که از شاگردان برجسته حضرت امام (ره) از نظر علمی به شمار می‌روند در آن دوران در قم سکونت داشت و همزمان با آغاز نهضت امام (ره) ، فعّالیّت‌هاى سیاسى خود را علیه رژیم ستم شاهی آغاز کرده و تا پایان در کنار حضرت امام به مبارزه خود ادامه داد.

حضرت آیت الله قره باغی درصف اول یکی از راهپیمایی های سال57/ خیابان استادبرزگر ارومیه

آیت الله قره باغی همان کسی بود که در قضیه تحصن علما برای بازگشت حضرت امام (ره) از بین علمای اورمیه هفتم بهمن 1357 در جمع متحصنین در دانشگاه تهران حضور یافت و با روحانیون ،مراجع و مبارزان تهران و قم تعامل خوبی داشت و به تبادل پیام در آن شرایط حساس مبادرت می ورزید.

فعّالیّت‌هاى علمى

آیت‌الله قره‌باغی در عمر پر برکت خود به مطالعه، نوشتن و تدریس مکاسب و کفایه و درس خارج فقه اشتغال داشتند؛ عمده فعّالیّت‌هاى علمى ایشان بعد از مهاجرت به ارومیّه نوشتن کتاب شریف انوارالفقاهه، حاشیه بر العروة الوثقى و تنظیم تقریرات بحث حضرت امام خمینى قدّس سرّه مى باشد.

در کنار حضرات آیات موسوی اردبیلی،امامی کاشانی،مهدوی کنی وحسنی

یکی از مواردی که ایشان به آن اهتمام داشتند ، مطالعه کتب و منابع غیرشیعیان و بلکه غیرمسلمانان و پاسخ به آنها بود ، از طرف دیگر ایشان به ترویج و تبلیغ و تعلیم کتاب شریف نهج البلاغه نیز همت گماشتند و سالهای سال در شبکه استانی سیمای مرکز آذربایجان غربی و همچنین مسجد رضا آباد ارومیه به تعلیم نهج البلاغه پرداختند که البته این برنامه ها در سالهای اخیر بخاطر بیماری ایشان تعطیل شده بود.

 درکنار آیت الله قرشی و حقگو استاندار وقت آذربایجان غربی/خیابان امام ارومیه سال59

خدمات اجتماعى

تاسیس صندوق کمک به مستمندان در کنار مساعدت های منظم و پراکنده به همشهریان نیازمند از خدمات خیریه ایشان در ارومیه بود اما ساخت و راه اندازی بیمارستان 232 تختخوابى تخصصی قلب در ارومیه را شاید بتوان مهمترین و بزرگترین یادگار آن عالم ربانی عنوان کرد. بیمارستانی که زیرنظر مستقیم خود ایشان ساخته شد و از آوردن اسمشان در تابلوی این بیمارستان نیز جلوگیری کردند و فرمودند نام حضرت سیّدالشّهدا علیه السّلام  مناسب ترین نام برای آن است .

مسئولیّت‌هاى پس از انقلاب

بعد از پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى شورایى به نام شوراى انقلاب اسلامى توسط ایشان تشکیل شد تا جلوی شرارت‌هایى که ممکن بود از سوی ضدّانقلاب در منطقه صورت گیرد گرفته شود. مدتى نیز سرپرستى امور قضایى شهر ارومیه را عهده‌دار شدند .

در بازدید از فرماندهان ارتش/ لشکر 64 پیاده ارومیه سال 1360

در سال 1359 شمسى در اولین دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى با کسب 62160 رأی بعنوان نماینده اول مردم شهرستان ارومیّه به نمایندگى انتخاب گردیدند و 78 درصد آرا را به خود اختصاص دادند . ابشان در مجلس اول عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی بودند.

از مسئولیّت‌هاى دیگر آن مرحوم پس از انقلاب، حضور در مجلس خبرگان رهبرى است که از سال 1378 دو دوره متوالی  از سوى مردم استان آذربایجان غربى به نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى انتخاب شدند.

مرحوم آیت‌الله قره‌باغی صبح روز سه‌شنبه هشتم فروردین 1391 پس از تحمل یک دوره نسبتاً طولانی بیماری سرطان روده ، در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفت.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323