منوی اصلی

واعظ طبسی، عباس (مرحوم)

اعضای متوفیاعضای اولین دورهاعضای دومین دورهاعضای سومین دورهاعضای چهارمین دوره

آیت ا... عباس واعظ طبسی در بهمن ۱۳۱۴ در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود. مادرش زنی متقی و پرهیزکار بود و پدرش حاج شیخ غلامرضا واعظ طبسی از مشهورترینواعظان عصر و مبلغان اسلامی آن دوره بود که آوازه منبرهای پرشورش در سراسر جهانتشیع پیچیده بود. این خطیب توانا یک سال بعد از تولد فرزند در راه سفر به تهران بهقصد برپایی منابر افشاگرانه بر علیه حکومت تازه تاسیس رضاخانی، دار فانی را وداعگفت به گونه ای که به دلالت بسیاری از علمای آن روزگار او را به شهادت رساندند.

آیت ا... واعظ طبسی تحصیل دانش را در مشهدآغاز و تا سطح دبیرستان در مدارس جدید ادامه داد، اما شور و اشتیاق تحصیل علوم دینیو علاقه به دروس حوزوی باعث شد که با وجود کسب موفقیت های فراوان، به حوزه رویآورد. وی در حوزه علمیه مشهد از محضر اساتیدی همچون مرحوم ادیب نیشابوری ( ادیبثانی )، حاج آقا مدرس یزدی، حاج شیخ مجتبی قزوینی، حاج شیخ هاشم قزوینی و مراجععالی قدری همچون آیت ا... میلانی کسب فیض کرد. آیت ا.. واعظ طبسی در مصاحبه ایکه از او در سال ۱۳۶۲ در مجله پیام انقلاب چاپ شده است به خاطرات خود از محضر درسادیب نیشابوری اشاره می کند و می گوید: « یادم می آید که ماه مبارک رمضان مصادف باتابستان بود، بعد از ظهر ها مثل باران عرق می ریختیم و به تنها چیزی که فکر نمیکردیم گرمای هوا بود.

توجهمان به درس بود. مجذوب گفتار ادیب بودیمو ایشان در هر زمینه ای که شروع به تدریس می نمود، ما را علاقه مند به همان رشته میکرد. گاهی اوقات که بحث می کرد و برداشت های جالبی از بعضی مراجع و فقهای بزرگاسلام و شخصیت های بزرگ علمی به ما معرفی می کرد، ما بیشتر نسبت به درس خواندنمشتاق می شدیم». سال ۱۳۳۰ در زندگی آیت ا.. واعظ طبسی اتفاق مهمی افتاد. اتفاقی که مسیر زندگی او را تغییر داد در این سال شهیدسید مجتبی نواب صفوی در سفری که به مشهد داشت ، با سخنان پر شور خود در مدرسه علمیهنواب ، شور و شوقی نو در دل طلاب جوان ایجاد کرد و این سرآغازی بود برای سال هامبارزه با ظلم و استبداد.

آیت ا... واعظ طبسی خود می گوید: « مبارزهعلنی بنده وجمع دوستان تقریبا از سال ۱۳۳۵ شروع شد در آن موقع برادرمان جناب آقایخامنه ا ی ( مقام معظم رهبری) در مشهد تشریف نداشتند و شهید هاشمی نژاد هم در قمبودند بنا بر این در آن زمان من تنها بودم و خیلی سخت می گذشت به جهت آن که در حوزههم افکار خاص ضد مبارزه حاکم بود.

بعدها با پیوستن این دو بزرگوار، محور واحدیرا در خراسان تشکیل دادیم. دراوایل نشست هایمان از هم جدا بود اما بعدا تصمیمگرفتیم مرکزیتی داشته باشیم و دوستان مشترک به آن جا مراجعه کنند». آیت ا.. واعظ طبسی نخستین بار در سال ۱۳۳۹ هنگامی که در سرای محمدیه درباره عدل زمامدارانصحبت می کرد، مورد اعتراض ساواک قرار گرفت و با تعطیلی جلسات سخنرانی اش، ممنوعالمنبر شد این ممنوعیت البته بیش از هفت ماه به طول نیانجامید و با فشار اقشارمختلف مردم شکسته شد. در همین سال دومین اتفاق مهم در زندگی آیت ا.. واعظ طبسی رخداد.

او در همین سال با بنیانگذار نهضت اسلامی،مرجع عظیم الشان حضرت امام خمینی(ره) آشنا شد و این آشنایی زمینه یک عمر عشق ودلدادگی را فراهم آورد. سال ۱۳۴۱ پس از برگزاری رفراندوم فرمایشی محمدرضا پهلویو به دنبال ایراد چند سخنرانی بر علیه این رفراندوم آیت ا.. واعظ طبسی دستگیر و بهتهران انتقال شد. چند ماه بعد از قیام پانزده خرداد به عنوان نماینده حوزهعلمیه مشهد به محضر حضرت امام خمینی (ره) رسید و به پیشنهاد ایشان در مجلسی با حضورعلما و طلاب حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخت و ابعاد مختلف قیام پانزده خرداد راتشریح کرد. به دنبال این سخنرانی درقم دستگیر و به زندان قزل قلعه تهران منتقل میشود. آیه ا... واعظ طبسی سال ۱۳۴۴ پس از یک سلسله سخنرانی در رفسنجان بار دیگرممنوع المنبر شد. او در ا ین سال ها با دیگر یاران انقلاب همچون شهید باهنر ، شهیدمطهری، شهید بهشتی و ... آشنا شد و در سایه راهنمایی های امام خمینی(ره) به همراهدیگر روحانیان مبارز، کوشید زمینه شکل گیری تحولی اساسی در قالب انقلاب اسلامی رافراهم کند.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323