منوی اصلی

معصومی (زرندی)، حسین (مرحوم)

اعضای متوفیاعضای اولین دورهاعضای سومین دورهاعضای چهارمین دوره

آیت‌الله محمدحسین‌ زرندی‌ (معصومی‌) در ۱۳۱۱ ش‌ در روستای‌ امیرآباد، از توابع‌ زرند ساوه‌ در خانواده‌ای‌ کشاورز و مذهبی‌ به‌ دنیا آمد. پدرش‌ حاج‌ علی‌ اکبر معروف‌ به‌ «حاج‌ مقدس‌» از افراد مذهبی‌ و خوشنام‌ منطقه‌ بود. وی‌ تحصیلات‌ خود را در شهر ساوه‌ آغاز کرد و بعد از پایان‌ دوره‌‌ ابتدایی‌ به‌ حوزه‌‌ علمیه‌ قم‌ رفت‌ و تحصیلات‌ حوزوی‌ خود را آغاز کرد. دروس‌ دوره‌‌ مقدماتی‌ و سطح‌ را در محضر آیات‌ سلطانی‌، فکور و اشعری‌ گذراند و سپس‌ تحصیل‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ را آغاز کرد. دروس‌ فقه‌ را مدت ‌هشت سال‌ در محضر حضرت‌ امام‌(ره) خواند و سه‌ سال‌ در محضر آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی‌(ره) تلمذ کرد و مکاسب‌ را از محضر آیت‌الله العظمی‌ اراکی(ره)‌ فراگرفت‌. دروس‌ فلسفه‌ (منظومه‌ ملاهادی‌ سبزواری‌، اسفار صدرالمتألهین‌ و شفای‌ ابن‌‌سینا) را از محضر آیت‌الله سیدرضا صدر و علامه‌ طباطبایی‌ آموخت‌  و سپس‌ به‌ تدریس‌ دروس سطح‌ و کفایه‌ و رسائل‌ در حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌ پرداخت.                        

سوابق مبارزاتی   

وی‌ مبارزات‌ سیاسی‌ خود را علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ هم‌زمان‌ با آغاز نهضت‌ اسلامی‌ حضرت‌ امام‌ آغاز کرد و پس‌ از تبعید حضرت‌ امام‌ به‌ ترکیه‌ به‌ دعوت‌ علما و برخی‌ از بزرگان‌ کرمانشاه‌ به‌ آن‌ شهر عزیمت‌ کرد و ضمن‌ تدریس‌ در حوزه‌‌ علمیه‌‌ کرمانشاه‌، به‌ تربیت‌ نیروهای‌ مذهبی‌ پرداخت‌. همچنین‌ وی‌ با ایراد سخنرانی‌های‌ افشاگرانه‌ علیه‌ رژیم‌، به‌ سازماندهی‌ مبارزان‌ مذهبی‌ می‌پرداخت‌ و به‌ خاطر این‌ اقدامات‌ همواره‌ تحت‌ نظر ساواک‌ بود. وی‌ در ۱۳۵۳ ‌ به‌‌خاطر تداوم‌ این‌ اقدامات‌، توسط‌ مأموران‌ ساواک‌ دستگیر شد و مدرسه‌‌ محل‌ تدریس‌ وی‌؛ مدرسه‌ حاج‌ شهبازخان‌ تعطیل‌ گردید. وی‌ سیزده‌ ماه‌ در زندان‌ ساواک‌ در کرمانشاه‌ محبوس‌ بود و بعد از آزادی‌ همچنان‌ به‌ مبارزات‌ خود ادامه‌ داد. با توجه‌ به‌ اینکه‌ حوزه‌ علمیه‌‌ حاج‌ شهبازخان‌ تعطیل‌ شده‌ بود، وی‌ کلاسها‌ی‌ درس‌ را در منزل‌ خود دایر کرد که‌ در آن‌ جلسات‌، به‌ افشاگری‌ علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ می‌پرداخت‌. او با شدت‌گرفتن‌ روند انقلاب‌، به‌ مبارزات‌ خود شدت‌ بخشید و در بسیج‌ مردم‌ کرمانشاه‌ علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ نقش‌ زیادی‌ داشت‌.

بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در سال ۱۳۵۸ همراه‌ با آیت‌الله حاج‌ آخوند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ مدارس‌ علمیه‌‌ کرمانشاه‌ منصوب‌ شد و سعی‌ و تلاش‌ فراوانی‌ در اداره‌ حوزه‌های‌ علمیه‌‌ کرمانشاه‌ و تربیت‌ طلاب‌ و روحانیون‌ نمود. در ۱۳۶۳ با حکمی‌ از طرف‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌‌ امام‌ و امام‌ جمعه‌‌ کرمانشاه منصوب‌ شد.  در اولین‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، به نمایندگی از مردم‌ کرمانشاه‌ در مجلس‌ خبرگان برگزیده‌ شد و در سومین‌ دوره‌ این‌ مجلس‌ نیز برای‌ دومین‌بار، به‌عنوان‌ نماینده‌‌ مردم‌ کرمانشاه‌ در آن‌ مجلس‌ انتخاب‌ شد. وی‌ در کنار کارهای‌ اجرایی‌ و نیز مذهبی‌، به‌ اقدامات‌ عام‌المنفعه‌ نیز می‌پرداخت‌ که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ تأسیس‌ مدرسه‌‌ علمیه‌ حاج‌ شهبازخان‌ و مصلای‌ امام‌ خمینی‌ در کرمانشاه‌، اشاره‌ کرد.

آیت‌الله محمدحسین‌ زرندی‌ در ششم خردادماه 1393 دار فانی را وداع گفت.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323