منوی اصلی

فاضل گلپایگانی، محمد حسن(مرحوم)

اعضای پنجمین دوره


آيت الله محمد حسن زالي، معروف به فاضل گلپايگاني در سال ۱۳۲۷ در گلپایگان بدنیا آمد. وی از سن 16 سالگی وارد حوزه علمیه قم شده و اکنون حدود نيم قرن است که در این حوزه مقدسه به تحصیل و تدریس، اشتغال دارند. ادبیات عرب و آشنائی با فقه و اصول را در مدرسه علمیه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی طی کرده و هم‎زمان در دروس مدرسه شهید حقانی، زیر نظر آیت الله شهید بهشتی و مدیریت آیت الله شهید قدوسی حضور داشته‎اند.

ایشان پس از اتمام دروس سطح و فراگیری دروس عقاید، تفسیر و اخلاق از محضر بزرگان حوزه‎های علمیه، در درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی حاضر شده و به مدت پانزده سال، جرعه‎نوش محضر آن فقیه بزرگ گردیدند. ایشان دو دوره خارج اصول را در محضر حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و آیت الله العظمی وحید خراسانی گذرانده‎اند. ایشان هم‎زمان با تحصیل دروس معمول حوزه‎های علمیه به‎منظور فراگیری فلسفه و عرفان در محضر حضرات آیات حسن‎زاده آملی، جوادی آملی و انصاری شیرازی حضور یافته و کتب گرانبهای شرح قیصری، منظومه، اشارات، شفاء و اسفار ملاصدرا را در کارنامه تحصیلی خود دارند.

 آیت الله فاضل گلپایگانی، هم‎زمان با تحصیل در دروس تخصصی حوزه‎های علمیه، کوله‎بار اندوخته‎های خود را در اختیار علاقمندان و طلاب جوان حوزه‎ها قرار داده و از دروس مقدماتی ادبیات عرب تا سطوح عالی مکاسب و کفایه را بارها تدریس کرده‎اند. این استاد برجسته حوزه‎های علمیه، اکنون قریب به بیست سال است که خود در جایگاه فقیهان تربیت‎کننده شاگردان امام صادق"علیه‎السلام"، کرسی تدریس خارج فقه و اصول را در اختیار داشته و توأمان به تدریس تفسیر قرآن، نهج‎البلاغه و فلسفه و عرفان اشتغال دارند.

چهره نام‎آشنای حوزه‎های علمیه اما در عرصه‎های دانشگاهی نیز به مثابه نگینی درخشان، حضوری آشنا داشته است. بازگشائی دانشگاه‎ها پس از انقلاب فرهنگی ملت ایران، هم‎زمان است با حضور ایشان در دانشکده‎های مختلف دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، و دانشگاه تربیت مدرس تهران. تکیه بر دانش پربار حاصل از مکتب امام صادق"علیه السلام" و حکمت متعالیه صدرا ایشان را در پاسخگوئی به سؤالات دانشجویان و اساتید دانشگاه‎ها توان‎مند ساخته و استقبال از این وزنه علمی، ایشان را در جایگاه استاد راهنمای رساله‎های ارشد و دکتری دانشگاه قرار داد. راهنمائی پایان‎نامه‏های دانشجوئی، تجربه گران‎سنگی بود تا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها از ایشان برای ارزیابی اساتید معارف دانشگاه‎ها دعوت نموده و سال‎ها در جایگاه گزینش اساتید دانشگاه از ایشان بهره‎مند گردد.

تاریخ حیات علمی استاد اما همراه با فعالیت‎های سیاسی و اجتماعی در راستای برپائی نظام اسلامی به رهبری امام خمینی"قدس سره" است. همراهی با حضرت امام و تیم همراه در مدرسه رفاه تهران، نقطه عطفی در تاریخ فعالیت‎های سیاسی و اجتماعی آیت الله فاضل است. این حضور پرشور و آگاهانه، اعتماد حضرت امام و تفویض نمایندگی ایشان به حضرت آیت الله فاضل گلپایگانی در استان چهارمحال و بختیاری را به دنبال دارد. تجربه موفق وی در مواجهه با اقوام و طوایف مختلف کشور، مأموریت سامان‎دهی به غائله لرستان را نیز متوجه ایشان نموده، برگ زرین دیگری در سوابق انقلابی آیت الله زالی رقم می‎زند.

استاد فاضل گلپایگانی در سال‎های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سنگرهای مختلف جهاد علمی، تبلیغی، رزمی و سیاسی حضوری فراگیر، آگاهانه و داوطلبانه داشته و خدمت به مردم شریف و مسلمان کشور را برای خود هم‎چون مرواریدی گرانبها ارج می‎نهد.

آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی روز جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ به علت بیماری در یکی از بیمارستانهای تهران دار فانی را وداع گفت.
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323