منوی اصلی

آقا شریعتی نیاسر، حسن

اعضای چهارمین دوره

آیت الله حاج شیخ حسن شریعتی نیاسر به سال 1312 در خانواده علم و تقوا و فضیلت در نیاسر کاشان دیده به جهان گشود. پدر، جد پدری و بسیاری از افراد خاندان ایشان همگی از علما و شخصیت­های برجسته منطقه و عصر خویش بوده­اند همچنین ایشان از طرف مادری نیز از نوادگان دو نفر از عالمان کم نظیر تاریخ تشیع یعنی حاج احمد نراقی و میرزای قمی می­باشد ایشان، تحصیل علوم دینی را از مدرسه گذر بابا ولی در کاشان آغاز کرده و سپس به اراک مهاجرت نموده و به خواندن مقدمات دروس حوزوی پرداخت.

پس از آن رهسپار قم شد و در این شهر در نزد اساتید بزگواری همچون حضرات آیات امام موسی صدر، شهید صدوقی، شهید مطهری، مرحوم لاکانی رشتی، آقا میرزا جواد تبریزی، آقای مشکینی، مرحوم مجاهدی و مرحوم شیخ عبدالجواد سدهی جبل عامل، دروس حوزوی را – از مطول تا کفایه – فرا گرفت.

در این میان مدت کوتاهی هم به مشهد مقدس رفته و بخشی از سطح عالی را در محضر مرحوم آیت الله شیخ هاشم قزوینی و درس خارج را در محضر مرحوم ایت الله العظمی میلانی تحصیل نمود.

پس از فراگیری کتب متداول حوزه و اتمام مراحل مقدمات و سطح در بحث خارج آیت العظمی بروجردی حضور یافت چندین سال نیز از دروس خارج فقه و اصول امام راحل استفاده برد علاوه بر اینها مدتی هم در بحوث خارج حضرات آیات شیخ محمد تقی بروجردی و حاج شیخ مرتضی حائری (فرزند موسس حوزه علمیه قم) و حاج میرزا ابوالفضل زاهدی شرکت کرده و در فلسفه و تفسیر قرآن نیز نزد مرحوم علامه طباطبائی فیلسوف و مفسر بزرگ قرن حاضر تلمذ نمود. همچنین ایشان با استفاده از جلسات مربیان بزرگ اخلاق همچون حضرات آیات حاج میرزا علی آقا شیرازی (استاد نهج البلاغه) حاج شیخ عباس تهرانی، تهذیب نفس و تزکیه اخلاق را هم پیشه خود ساخت.

درحود سال 1335 برای ادامه تحصیلات و استفاده از محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف، راهی آن سامان شده و مجاورت بارگاه علوی(ع) را برگزید.

سوابق فعالیتهای فرهنگی و سیاسی محوله به ایشان از سوی امام راحل به شرح زیر میباشد:

  • بازرسی و نظارت امور قضائی و انتظامی
  • مسئول اخذ امتحان از طلاب و فضلای حوزه علمیه (سطح عالی و خارج)
  • مسئول شعبه ای در دیوان عالی کشور
  • تدریس سطوح عالی در حوزه علمیه مقدس قم

از جمله آثار و تالیفات ایشان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تقریر بحث صلاة آیت الله حکیم، تقریر اصول فقه آیت الله علامه اصفهانی (افزون بر هزار صفحه)، تقریر دروس امام خمینی، تعلیقاتی بر مسند الشیعه مرحوم ملا احمد نراقی، تعلیقه بر بخشی از تحریر الوسیله حضرت امام(ره)، رساله عملیه، مناسک حج و . . .

 

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323