منوی اصلی

باقری کنی، محمد باقر

اعضای اولین دورهاعضای دومین دورهاعضای چهارمین دوره

آیت الله محمدباقر (مهدی) باقری کنی در سال 1305 در روستای کن از توابع تهران پا به جهان هستی نهاد. وی که به هوش و استعداد فراوان شهره بود، پس از گذران تحصیلات ابتدایی به همراه برادر کوچکتر خود، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، عزم تحصیل علوم دینی کرد و در حوزه علمیه مرحوم آیت الله برهان در مسجد لرزاده تهران مشغول به تحصیل شد و بهره‌های بسیاری در مسائل علمی و فضائل اخلاقی از آن بزرگوار برد و با وجود اینکه در بدو شروع تحصیل قدری از همسالان خود عقب‌تر بود، با تلاش و هوش فراوان ظرف مدت کوتاهی خود را به آنها رساند. در سال 1327 به قم رفت و در دروس سطح از محضر حضرات آیات حاج شیخ عبدالجواد سده‌ای (جبل عاملی)، شهید صدوقی، سلطانی، مجاهدی استفاده کرد.

وی که از شاگردان مبرز درس خارج آیت الله بروجردی و امام خمینی ره بود، علاوه بر فقه و اصول، در فلسفه و تفسیر سال‌ها ازدرس‌های علامه طباطبایی بهره برد و در قزوین و تهران در درس‌های اسفار آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی حاضر می‌شد.

او همواره با استاد خود حضرت امام خمینی( ره) همراه و همدل بود و در خرداد 42 به همراه تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم دستگیر شد و به زندان ستمشاهی افتاد. در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی نیز بر اساس احساس تکلیف شرعی با وجود اینکه چندان تمایلی به پست و شهرت نداشت، حضور پررنگ و مؤثری در صحنه داشت. قائم مقامی سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی و معاونت وزیر کشور در زمان ریاست برادرش آیت الله مهدوی کنی، نشان از حضور در صحنه و شخصیت مورد اطمینان و ارزشمند ایشان است. ایشان در دور اول و دوم مجلس خبرگان رهبری (دوره انتخاب حضرت ‌آیت الله خامنه‌ای دام ظله العالی به رهبری) نماینده مردم تهران بود و هم‌اکنون نیز از سوی مردم استان تهران در مجلس چهارم خبرگان رهبری نماینده است.

ایشان از ابتدای تأسیس دانشگاه امام صادق علیه السلام تا کنون به عنوان عضو هیأت علمی و قائم مقام دانشگاه مشغول به فعالیت هستند. شخصیت علمی و اخلاقی ایشان در میان دانشجویان، کارکنان و اساتید زبانزد است و ایشان را به محل مراجعه برای رفع مسائل علمی، اخلاقی و دینی بدل کرده است.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، نهادى است قانونى که زیر نظر هیأت رئیسه مجلس خبرگان، اداره می ‏شود و براى انجام مأموریت ‏ها و مسئولیت‏ ها و تنظیم امور مربوط به مجلس خبرگان، تشکیل می گردد. ادامه
مراکز مرتبط

- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
- پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
- مركز تحقيقات علمی حكومت اسلامى
- پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان
راه های ارتباطی / شبکه های اجتماعی

شماره های تماس: 02537741322
ایمیل: info@majleskhobregan.com
فکس: 02537741323